Kannatamme hauen ylä- ja alamittoja!

Hauki on yksi Suomen yleisimpiä kaloja. Hauet saattavat kasvaa todella isoiksikin, 20kg hauki voi olla täysin mahdollista saada myös Suomesta, tosin sellaisen saaminen on todella harvinaista. Ehkä yhtenä suurimmista syistä niiden vähyyteen on puutteelliset rajoitukset hauenkalastuksessa. Nykyään haukea saa kalastaa oikeastaan rajoituksetta. Vaikka hauki on yleinen kala, suurhauki ei ole niinkään. Suurhauesta on hyötyä ihmisille ja luonnolle, sillä suurhauet pitävät särkikalakantoja kurissa ja suurhauet myös syövät lajitovereitaan joten pitävät samalla myös oman kantansa kurissa. Ihmiselle suurhauesta on hyötyä rahallisessa muodossa, sillä kukapa ei haluaisi väsytellä suurta kalaa Suomen kauniissa luonnossa? Turistit maksavat tuollaisista kokemuksista reippaastikkin.

Kalastuslakiuudistukseen hauelle ehdotetut ala- ja ylämitat (45cm ja 90cm) sekä saalisrajoitus (3 haukea päivässä) olisi hienointa mitä Suomen haukikannoille voisi tapahtua! Jo muutaman vuoden päästä suurhauen saaminen olisi paljon yleisempää ja särkikalakannat pysyisivät entistä paremmin kurissa. Särkikalat nimittäin liiallisissa määrin rehevöittävät vesistöjämme. Hauki myös estää muiden kalakantojen kääpiöitymistä tehokkaasti. Monesti on sanottu että petokalojen osuus koko vesistön kalakannasta tulisi olla n. 30-40% luokkaa, jotta vesistön kalakantojen luontainen tasapaino säilyisi. Siksi myös esim. kuhankalastuksen rajoittaminen olisi tärkeää ja uhanalaisten vaelluskalojen kalastuksen rajoittaminen olisi jo suojelun kannalta äärimmäisen tärkeää.

Me, adressin allekirjoittaneet kannatamme ylä- ja alamittoja sekä saalisrajoituksia, sillä haluamme turvata myös tuleville sukupolville (hauen)kalastuksen riemut.