Turvallinen koulumatka Kempeleen koululaisille!

Tilanne Vihiluodontiellä: Noin kymmenvuotias poika pyöräilee tien oikeaa reunaa, kun vastaan tulee auto. Samaan aikaan mutkan takaa tulee myös pojan takaa auto. Takaa tuleva auto ajaa lievää ylinopeutta, ja huomaa pojan mutkan vuoksi hieman myöhään. Polkaisemalla jarrut pohjaan takaa tuleva autoilija saa kuitenkin hidastettua se verran, ettei töytäise pojan pyörää. Poika väistää hädissään ojan puolelle. Jos tien pinta olisi ollut vähänkään liukas, olisi autoilija törmännyt poikaan.

Kempeleen kunnan mielestä Vihiluodontie ei täytä perusopetuslaissa (32§) mainittuja ”vaarallisuustekijöitä”. Kuitenkaan laissa ei näitä vaarallisuustekijöitä ole mitenkään määritelty, joten haluaisimmekin tietää, kuka nämä vaarallisuustekijät on Kempeleen kunnassa määritellyt ja millä perusteilla? Vihiluodontie on kapea ja mutkainen, kevyen liikenteen väylä puuttuu ja piennar on olemattoman kapea. Autoilijat eivät noudata tielle asetettuja nopeusrajoituksia. Käsittääksemme kunnalla on kolme vaihtoehtoa: 1) Vihiluodontien piennarta levennetään tai rakennetaan kevyen liikenteen väylä, 2) Kunta ryhtyy valvomaan, että kaikki autoilijat noudattavat nopeusrajoituksia (valvontakamerat kaikkiin mutkiin) 3) Kunta tarjoaa koulukyydin niille koululaisille, jotka joutuvat Vihiluodontietä kulkemaan.

Vetoammekin nyt Kempeleen kunnanvaltuutettuihin, että asia otettaisiin uudelleen kunnanvaltuustossa käsiteltäväksi. Toivomme, että kunta määrittelee uudelleen ne vaarallisuustekijät, joihin se koulukyytejä evätessään vetoaa ottaen huomioon esim. lisääntyneen liikenteen yms. tekijät. Toivomme myös, että sivistyslautakunnan jäsenet kävisivät henkilökohtaisesti tutustumassa - kävellen tai pyörällä – niihin tieosuuksiin, joille on pyydetty koulukyytiä niiden vaarallisuuden vuoksi, ennen kuin tekevät päätöksen kyydin eväämisestä. Ehdotamme, että kunta tarjoaisi koulukyydin kaikille alakoulun oppilaille (1.-6. luokkalaisille), joiden koulumatka ylittää 3 km, kuten joissain kunnissa on jo tapana. Tämä vahvistaisi Kempeleen mainetta lapsiystävällisenä kuntana ja antaisi pohjaa lauseelle ”Hyvä kasvaa Kempeleessä”!

Toivomme, että valtuutetuista ne, joiden sydäntä lähellä ovat lapset ja lapsiperheet, ottaisivat tämän asian hoitaakseen.

Kempeleessä on 10 174 äänioikeutettua (tilasto presidentinvaaleista 15.1.2006). Jos saamme vähintään kaksi prosenttia äänioikeutetuista kunnan asukkaista allekirjoittamaan tämän vetoomuksen, on asia otettava valtuustossa käsiteltäväksi viimeistään kuuden kuukauden kuluessa asian vireilletulosta.