Energiajuomat K-15

Timo Halonen
Kerava

/ #2 Mielenkiintoisia väitteitä tauriinin vaarallisuudesta.

24.11.2009 22:50

Tässä kuitenkin vastaväite:

Eläinkokeissa tauriinin puute kissanpoikasilla aiheuttaa sokeutumisen. Emokissan tauriininpuutos johtaa taas kuolleiden tai epämuodostuneiden poikasten syntymiseen. Apinalla tauriininpuutoksen on havaittu aiheuttavan samantyyppisiä silmän verkkokalvon muutoksia kuin kissalla. Myös ihmislasten verkkokalvon kehitykseen tauriinin voidaan olettaa vaikuttavan, vaikka aivan suoraa näyttöä asiasta ei olekkaan.

Aikuiselle ihmiselle tauriini ei näytä olevan välttämätön. Imeväisikäiselle lapselle taas tauriini on välttämätön ravintoaine, jota on saatava joko äidinmaidosta tai äidinmaidonkorvikkeesta.

Energiajuomien ohella synteettistä tauriinia käytetäänkin äidinmaidonkorvikkeiden valmistukseen. Tässä tapauksessa olisi kummallista kieltää energiajuomat alle 15 vuotiailta tauriiniin vedoten. Täytyy muistaa myös että jokainen aine on liikakäytettynä vaarallinen.

Tauriinin ja kofeiinin yhteiskäytöstä ei ole tarpeeksi tietoa että siitä voisi lähteä väittelemään järkevästi.

Omakohtaisella kokemuksella tämä tauriini & kofeiini yhdistelmä ei ole aiheuttanut terveyden heikkenemistä. Kättöaika yli 10 vuotta, kaiken näköisiä energiajuomia maisteltu ja juodut määrät lasketaan kuutioissa.

Energydrink.fi