Ei soranottolupaa Karkkilan Hajakan Ritanummelle

Adressin tekijä

/ #1 Koskematon Hajakka

19.03.2010 15:40

Useat karkkilalaiset tuntevat varmasti hyvin Hajakan koskemattomat, kauniit nummiseudut ja jääkauden muovaamat lukot ja harjut marjastus- metsästys- ja ulkoilualueineen.

Valtio on aikoinaan luovuttanut kyseiset metsäalueet yhteismetsälle metsätalouskäyttöön eikä maa-aineksen ottoon. Keinottelua! Verorahat eivät jää Karkkilaan!!

Hajakanmaan yhteismetsän osakaskunta hakee maa-ainesten ottolupaa (11,3 ha) Ritanummen harjun kupeesta. Haettu ottamismäärä on valtava 900 000 ktr-m3. Edellä mainittu ottotoiminta tuhoaa alueen lopullisesti sekä vaurioittaa pysyvästi alueen ekosysteemin.

Asiasta on jo aikaisemmin tehty kielteiset päätökset: tekninen lautakunta 15.3.1990, ympäristölautakunta 20.8.2008.

Uudenmaan Maakuntakaavassa (vahvistettu 8.11.2006) on Ritanummen lukot reuna-alueineen merkitty arvokkaaksi harjualueeksi. Se on Karkkilan alueella ainutlaatuinen jääkautinen ja koskematon luonnon nähtävyys. Uudenmaan 1. vaihemaakuntakaavan (hyväksytty maakuntavaltuustossa 17.12.2008) mukaan Ritanummen alue sijaitsee metsätalousvaltaisella Tammelan ylängön eteläosan alueella ja saman kaavan mukaan alueella ei ole merkittäviä kiviainesvarantoja.

Sanonta kuuluu: ”Jos pirulle antaa pikkusormen, se vie koko käden” eli lupahan on lähtölaukaus koko Hajakanmaan yhteismetsän maiden (ja niitähän riittää) jobbaamiseksi soraksi ja kalliot murskeeksi. Kummallista asiassa on se, ettei Hajakan sora-aines kelpaa huonon laatunsa vuoksi kuin täyttömaaksi (hienoa hiekkaa).

Minkälaista elämä on ilman puhdasta vettä! Kun Haaviston pohjavesi saastuu tai ei riitä niin Ritanummen vesi olisi silloin puhdasta Karkkilan keskustan asukkaille!

Kapea, mutkainen ja huonokuntoinen Hajakan paikallistie ei kestä painavia rekkakuormia. Koulutaksit ja muu liikenne on koko ajan nokitusten rekkojen kanssa kapealla tiellä. Nyt ei rekka-autot mennä ryskää eikä pöly turmele viljelmiä, ympäristöä ja asutusta. Vielä on mahdollisuus nauttia pölyttömistä marja- ja hedelmätarhoista. Nauttia puhtaista valkeista lakanoista ja kirkkaista ikkunoista! Liikkuminen on turvallista!

Nykyisin hiljaisuus on uhanalainen luonnonvara! Karkkilalaisille on jätettävä Ritanummi koskemattomaksi, rauhalliseksi ja puhtaaksi virkistys-, retkeily- ja metsästysalueeksi. Luonnosta ammennamme terveyttä, reippautta, hyvää itsetuntoa ja taistelutahtoa!