Vieras

/ #61

26.05.2016 05:07

Hallituksemme, ennen nykyistä hallitusta, ovat sössineet Suomen asiat niin pahasti, sanoisin Ahon hallituksesta lähtien, että on mahdotonta saada Suomen taloutta kuntoon neljän tai edes kahdeksan vuoden aikana. Luultavasti en ole näkemässä päivää, kun vuosikymmenien kurjuuden jälkeen talous saadaan kuntoon. Tuskin olen elossa enää 2040-luvulla, kun ollaan päästy eroon suurimmista veloista. 2040 olisin 80 vuotias, jos elän, mikä on erittäin epätodennäköistä. Ja jos elän, niin luultavasti jossain köyhäintalossa vietän päiväni. Takana loistava tulevaisuus.

Suomessa on menty tasaisesti alamäkeä, mitään todellisia asioita ei olla tehty työllisyyden ja taloudellisen elvytyksen suhteen kymmeneen vuoteen, sitten 2005. Vanhasen hallitusten aikana valtion velanotto tasaantui, mutta nousi jyrkkään kasvuun Vanhasen II hallituksen loppupuolella 2007. Kiviniemen ja Kataisen hallitusten aikoina 2010-2013 valtion velka on ollut jyrkässä nousussa. Ensimmäinen jyrkkä nousu alkoi Aho ja Lipposen I hallitusten aikona 1991-1995, kun liityimme EU:n jäseneksi. Maa ei ollut toennut lamasta, kun jo alettiin maksaa rahaa EU:n kassaan.

1990-luvulla valtion kustannukset kasvoivat, mutta tulot eivät, päätökset Suomen asioista siirtyivät enenevässä määrin Brysseliin. Vanhasen II hallitus ei investoinut, mutta myi Soneran. Suomessa kolmekymppiset päättäjät elivät Nokia kuplassa, kuten myös Nokian myymisen jälkeenkin. Nyt se kupla on lopullisesti puhkaistu.
Ei kukaan täyspäinen ole koskaan voinut uskoa, että Microsoftilla olisi mitään intressejä suomalaisia kohtaan, mutta päättäjät uskoivat. Todella epäpäteviä ihmisiä johtamassa Suomea.
Jos olisi toimittu pitkäjänteisesti maan etujen mukaisesti, olisi koko 2000-luku pitänyt olla nostetta, riippumatta siitä, että maailmalla saatiin aikaan taloudellinen rysähdys 2006-2007. Meidän puusilmät toimivat lyhytnäköisesti ja tässä sitä ollaan.

Suomi oli velkaantunut tasaisesti 25 vuotta, ja velkaantuminen jatkuu. Viimeiset 13-16 vuotta Suomessa on ollut erittäin huonosti hoidettu talous, mikä on johtanut siihen, että nyt ollaan todella lirissä. Pohjat on vetänyt Kiviniemen ja Kataisen hallitukset, ei ihme, että Katainen pakeni muihin hommiin, kun ensin sössi asiat Suomessa.
Kotitaloudet, vanhukset, lapset, työttömät, opiskelijat, sairaat... on laitettu maksumiehiksi. Kurjistuminen vaan lisääntyy. Suomi on taloudellisesti ja henkisesti erittäin huonossa hapessa eikä loppua näy.

Kuinka paljon kansalaiset joutuvat vielä maksamaan esimerkiksi Talvivaarasta. Talvivaaran rahoittaminen olisi pitänyt lopettaa aikoja sitten. Siitä ei ole ollut mitään hyötyä kansantaloudelle, mutta haittaa kaikille. Talvivaaraan hassattu miljardi on mennyt kankkulan kaivoon. Samalla rahalla olisi saatu työttömyys aisoihin, muuallakin kuin Kainuussa. Sanopa vaan, että veromaksajien rahoilla on muka työllistetty todella kalliisti työntämällä verorahoja utopiaan. Pitäisi jättää metallien/mineraalien kaivuut niille, joilla siihen on edellytyksiä ja keskittyä Suomessa asioihin, jotka on mahdollista toteuttaa.