Kuntalisä lahteen

Vieras

/ #8

11.12.2011 11:49

Päivähoitopaikkatilannehan on Lahdessa todellakin hankala. Lisäksi on tutkimuksia, joiden mukaan alle 3 vuotiaan hoito päiväkodissa ei ylipäänsä ole mikään tavoiteltava vaihtoehto, koska ryhmäkoko on liian suuri. Esimerkiksi Keltikangas-Järvisen mukaan alle vuoden ikäistä ei kannattaisi laittaa päivähoitoon vielä lainkaan, ja että sen jälkeenkin lapsen kannalta paras ryhmäkoko olisi lapsen ikä + 2 lasta. Missä päiväkodissa tällainen toteutuu? Eipä taida montaa tapausta olla. Perhepäivähoitokin olisi jo paljon ihanteellisempi, koska perhepäivähoitajan ryhmässä saa olla 4 lasta.
Myös hoitopaikan, ryhmän ja hoitajan pysyvyys on lapselle todella tärkeää. Ja sen merkitys on korostunut juuri alle 3 vuotiaiden lasten kohdalla. Päiväkodeissa lapset ja aikuiset saattavat vaihtua useinkin. Samoin voi olla myös perhepäivähoitajan kohdalla. Mikä taas olisi pysyvämpi hoitopaikka kuin oma koti, jos äiti tai isä haluaisi olla kotona hoitamassa lastaan/lapsiaan 3vuotiaaksi asti?
Kuntalisän avulla useampi vanhempi voisi ajatella hoitavansa lapsensa kotona ensimmäiset vuodet. Tämä helpottaisi varmasti myös päiväkotien paikkatilannetta, kun osa jonossa olevista lapsista saisi jäädä kotihoitoon. Toivon tosiaan, että kuntalisä toteutuisi.
Tuen suuruudesta tietysti voi olla monia näkemyksiä, mutta esimerkkinä voisi ottaa vaikka Pirkkalan. Siellä käsittääkseni kotona hoidettavasta lapsesta saa n. 100e/kk.