Kansanedustajille minimipalkka

Vieras

/ #4 Minimipalkka

27.09.2010 19:48

Suomessa ei ole minimipalkkaa. Sopisiko 0,10€/tunti? Tehkää mielummin adressi MINIMIPALKAN puolesta:

Suomessa pitäisi olla laissa määritelty minimipalkka mitä olisi aina pakko maksaa työntekijälle. Se voisi olla kiinteä prosenttiosuus esim. BKT:stä, koska se muuttuu sitä mukaa kuin talouskin.

Itse ehdottaisin vakioksi esim. 0,000 000 000 055% (5,5E-11%) kahden vuoden takaisesta BKT:stä (jotta se on varmasti ehditty laskea). Tällöin tämän vuoden minimipalkaksi tulisi n. 10,24€/tunti (Suomen BKT vuonna 2008 oli 186 164 000 000€).

Esimerkiksi vuonna 2007 hieman yli puolet suomalaisista tienasi alle 10,50€/h sillä oletuksella, että he tekivät täyspäivaisesti töitä eli 160h/kk. Keskipalkkoihin kuuluu kuitenkin myös eläkeläiset, työttömät ja opiskelijat yms. jotka ovat saaneet veronalaisia tuloja. Kokoaikasten työn tekijöiden keskipalkka on noin 18,38€/tunti (2009).

Olisi kiva saada tietää myös kokoaikaisten työntekijöiden palkan mediaani jotta näkisi kuinka moni suomalainen saa törkeän surkeaa palkkaa.

Lähde