SRK:n lopetettava ehkäisyn synnillistäminen

Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen toimintaan on kuulunut ehkäisyn synnillistäminen julkaisuissaan, kannanotoissaan ja puhujien puheissa. Ehkäisy on usein julistettu jopa murhaksi. Ehkäisykieltoa on perusteltu niin perusteellisesti, ettei mitään porsaanreikiä ole jäänyt. Ehkäisyä ei ole sallittu edes silloin, vaikka raskaus ja synnytys olisi lääketieteellisesti arvioitu äidille hengenvaaralliseksi. Jopa seksistä pidättäytyminen avioliitossa yhteisestä sopimuksesta on kielletty vuonna 1974. Ehkäisyn synnillistäminen on vanhoillislestadiolaisuudessa yhä hyvin yleistä. Kielto on vaikeuttanut hyvin useiden perheiden elämää kohtuuttomasti ja johtanut jopa kuolemantapauksiin. Me allekirjoittaneet vaadimme, että SRK lopettaa ehkäisyyn liittyvän synnillistämisen ja antaa ihmisille todellisen omantunnonvapauden tässä asiassa. SRK:n on tehtävä selväksi puhujilleen, että ehkäisy kuuluu ihmisten seksuaalisen itsemääräämisoikeuden piiriin, eikä ehkäisypäätöksiin tule pyrkiä vaikuttamaan uskonnon nimissä. Kaikenlaisen ehkäisyn synnillistämisen on myös loputtava SRK:n julkaisuissa ja kannanotoissa. Autuuden käyttäminen pakotteena ei myöskään tule kysymykseen tässä asiassa.