Petteri Helisten Oulu-Koillismaan pelastusjohtajaksi

Oulun palomiesyhdistys ry edustaa suurinta osaa Oulu-Koillismaan pelastusliikelaitoksen vakinaisesta henkilöstöstä. Yhdistys on huolestuneena seurannut pelastuslaitoksen henkilöstöjohtamista jo usean vuoden ajan. Vuosien varrella pelastuslaitos on tehnyt lukuisia päätöksiä, joilla on ollut epäsuotuisa vaikutus esimerkiksi henkilöstön hyvinvointiin, työssäjaksamiseen ja motivoitumiseen. Oulun palomiesyhdistys on yrittänyt vaikuttaa henkilöstöä koskeviin päätöksiin ja pyrkinyt yhteistyöhön työnantajan kanssa. Jatkuva resurssipula, korkeat ylityömäärät ja henkilöstön työhyvinvointiongelma ovat kuitenkin jääneet pysyviksi.

Pelastuslaitoksen henkilöstölle on teetetty Työterveyslaitoksen toimesta työhyvinvointikysely jo vuosia sitten, jonka negatiiviset tulokset eivät saaneet aikaan mitään konkreettisia toimenpiteitä. Kuluneen vuoden aikana teetetty Zef-henkilöstökysely toi esille vakavia ongelmia, joista osa koskee laitoksen henkilöstöjohtamista. Kyselyn mukaan laitoksemme suurin ongelma on henkilöstöjohtaminen ylimmän johdon ja muun henkilöstön välillä. Asiaa on alettu kehittää aloittamalla ns. johtaja-/kehityskeskustelukoulutus. Arki on näyttänyt, että talon ylin johto ei ole koulutukseen sitoutunut, lupauksista huolimatta. Ylimmän johdon sitoutumattomuus kielii mielestämme, ikävä kyllä jälleen kerran siitä, että ongelmiin ei ole aitoa halua tai kykyä puuttua tai pahimmillaan niitä ei edes tunnusteta.

Zef-kyselyn tuloksia analysoinut ammattihenkilö kuvaili pelastuslaitoksemme tilannetta osuvasti ojaan niin syvälle ajettuna autona, ettei sitä välttämättä edes saa ylös omin avuin.
Kyseessä ei ole enää pelkästään palomiesten työaikaongelma, vaan mm. vallan epätasapaino ja koko organisaatiota koskeva työpahoinvointi.

Pelastusala jos mikä on ala, jossa on toimittava yhteistyöllä. Siihen yhteistyöhön on jokaisen, erityisesti laitoksen ylintä päätäntävaltaa käyttävän pelastusjohtajan, sitouduttava. Kuluneet vuodet ovat osoittaneet, että henkilöstöjohtamisen ongelmien korjaamiseen tarvitaan ihan uusia otteita ja aitoa halua korjata ne.

Haluamme uudeksi pelastusjohtajaksi Pohjois-Savon Hätäkeskuksen johtajan Petteri Helistenin, jonka näytöt henkilöstöjohtamisen saralla ovat hakijoista kovimmat. Pohjois-Savon Hätäkeskus on ollut työilmapiirikyselyissä kärkeä, vaikka hätäkeskustyöntekijät valtakunnallisesti ovat olleet jatkuvien muutosten kourissa. Työhyvinvointia edistävän Kaiku-koulutuksen käyneenä Petteri omaa tiedot ja taidot työhyvinvointinäkökulman vakiinnuttamiseksi osaksi organisaation johtamista ja työyhteisön arkea.

Haluamme adressillamme valaa Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen johtokunnan jäsenille uskoa ja rohkeutta tehdä oikea valinta. Nyt on aika kääntää uusi sivu ja aloittaa puhtaalta pöydältä Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen kehittäminen!

– voit osallistua adressiin myös nimettömänä, valitse Näytetäänkö allekirjoituksesi kaikille? kohtaan EI, nimeäsi ei tulla tuomaan julkisuuteen. Adressin ylläpitäjänä toimii Oulun palomiesyhdistys ry
– adressiin voi ottaa kantaa Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen vakinainen, sivutoiminen ja vapaa-ehtoinen työntekijä perheineen: palomies, sairaankuljettaja etc

Oulun palomiesyhdistys ry vastaa mahdollisista seuraamuksista