Protesti kansanedustajien palkkoja ja lisäansioita vastaan

Kansaedustajat eivät saa palkkaa vaan palkkion, koska kansanedustaja ei ole virkamies, vaan kyseessä on luottamustehtävä. Palkkio on verotettavaa tuloa. Tapana on ollut, että palkkioista on päätetty ennen uuden eduskunnan kokoontumista. Vaalikaudella 2007-2011 valtiovarainministerinä oli nykyinen pääministeri Jyrki Katainen, hänen haaveenaan oli silloin että kokoomus voittaisi vuoden 2011 eduskuntavaalit ja Kataisesta tulisi hallituksen pääministeri. Näin myös kävi. Puhemiehen palkkio on kansanedustajan palkkiota suurempi. Viimeinen palkkioiden korotus on toukokuulta 2011, jolloin korotus oli 6,5%. Sen jälkeen ei korotuksia ole ollut. Tiedot on päivitetty maaliskuussa 2013 (linkki)

LISÄPALKKIOT.  Valiokuntien puheenjohtajat saavat 714 euroa lisäpalkkiota. Työläimpien, kuten suuren valiokunnan, puheenjohtajat saavat lisäpalkkiota 1 178 euroa kuussa. Joissain valiokunnissa on lisäksi erilaisia jaostoja.
Valtiovarainvaliokunnan verojaoston ja hallinto- ja turvallisuusjaoston puheenjohtajan lisäpalkkio on 714 euroa ja valiokunnan muiden jaostojen puheenjohtajien lisäpalkkio 471 euroa. Jos jaostoa johtaa koko valiokunnan puheenjohtaja, lisäpalkkiota ei makseta.

KULUKORVAUKSET. Myös eduskuntaryhmien puheenjohtajat ovat oikeutettuja lisäkorvauksiin. Ehkäpä puhutuin kansanedustajan etuus on veroton kulukorvaus. Sen tehtävä on työn hoitamisesta aiheutuvien kustannusten maksaminen.

Jos edustaja on valittu muualta kuin Helsingin tai Uudenmaan vaalipiiristä, hän saa kuukausittain kulukorvausta 1 315 euroa. Jos edustajalla on kotipaikkansa asunnon lisäksi asunto pääkaupunkiseudulla, saa hän kulukorvausta 1809 euroa kuussa. Pääkaupunkiseudulla vakinaisesti asuva saa kulukorvausta 986 euroa. Viimeksi kulukorvaukset nousivat toukokuussa 2011.

MATKAKORVAUKSET. Työn takia matkustavan kansanedustajan ei tarvitse maksaa matkojaan itse. Edustajat voivat käyttää tehtäviinsä liittyvillä matkoilla junaa, bussia ja kotimaan lentoja maksutta. Pääkaupunkiseudulla heillä on myös ilmainen taksinkäyttöoikeus.

KANSANEDUSTAJIEN LOMAT JA LOMAKORVAUKSET. Kansanedustajilla on joulun seudulla lomaa noin puolitoista kuukautta ja kesällä noin 2,5 kuukautta. Lisäksi istunnoissa on viikon tauko sekä keväällä että syksyllä. Ainakin osa kansanedustajista olisi  valmiita lyhentämään yhteensä yli 4 kk:n vuotuisia lomia. Lomakorvauksista ei ole mitään täsmällistä tietoa, maksetaanko sitä ollenkaan, saavatko kansaedustajat se jonakin toisena korvauksena tai ylimääräisenä vapaana.

Lisät ja korvaukset selittävät suurelta osin kansaedustajien suuret palkkiot. Osa vielä on heille verotonta tuloa. Tämä saa aikaan tuhlailevan, holtittoman rahan käytön. Matkoja voisi sovittaa yhteen ja pienentää matkakuluja.

Suomen kansa on jäänyt EU-velkakriisin uhriksi Suomen kannalta huonojen päätösten takia ja suuren velkaantumisen vuoksi. Kansakin on pikkuhiljaa alkanut heräämään kasvavien talousongelmien ja velkaantumisen lisääntyessä. Työttömiä oli vuoden 2013 elokuussa noin 190000, mutta lukema on todellisuudessa suurempi, koska työttömyydelle on asetettu tarkat ehdot. Leikkaukset ja veronkorotukset rasittavat eniten pienituloisia ja niillä ei taloutta hoideta kuntoon, koska tarve on paljon suurempi mitä säästöillä saadaan aikaan. Koska leikataan suurempituloisten etuja? Suomen velka ylittää pikapuolin 1990-luvun hirmuvelat. Hallituksella ei ole aikomustakaan hoitaa Suomen velkaa vaan upottaa valtio ja kansa velkakuoppaan. On ilmennyt, että nuoret ja muut pienituloiset laitetaan maksajiksi, mikä tietää heille ikuista velkaorjutta. Kansa ei sitä varten ole äänestänyt kansanedustajia edustamaan Suomen kansaa, että he saisivat teoillansa tuhota koko yhteiskunnallisen hyvinvoinnin vaan ajamaan kansan yhteisiä etuja. Palkkioiden pitäisi perustua työtulokseen, jolloin hallituksella olisi jonkinnäköinen vastuu työstä.
Osa kansanedustajista on eduskuntatyön lisäksi kunnallisessa tai jossain muussa luottamuksellisessa tehtävässä, mistä heille maksetaan kyseisen luottamustehtävän mukaiset palkkiot. Se ei ole millään tavalla sidoksissa eduskuntatyöhön.

Suurin osa kansanedustajista on miljonäärejä. Palkkatuloillaan he eivät kerää millään niin suuria summia. Useilla heistä on maata, metsää, kiinteistöjä, osakkeita ja muuta rahaksi muutettavaa omaisuutta. Rikollisin keinoin hankitut varat ovat asia erikseen, joita tiedetään myös olevan, mutta tarkempaa tietoa asiasta ei ole niiden salassapidon takia.

ADRESSIN ALLEKIRJOITTAJILLE TIEDOKSI: Kirjoittakaa etunimenne ja sukunimenne sekä kotipaikkakuntanne kokonaan, älkää käyttäkö mitään nimilyhenteitä! Tämä saattaa herättää epäilyksen kaksoiskirjoituksesta tai tekaistusta nimestä, joka saatetaan jälkeenpäin poistaa.