Suomi Naton jäseneksi

Suomen ja Euroopan turvallisuuspoliittinen asema on muuttunut merkittävästi Venäjän Ukrainassa tekemien toimien vuoksi.
Tämän takia Suomen on haettava puolustusliitto Naton jäsenyyttä. Siksi olen perustanut tämän adressin.

Vain riittävän laaja allekirjoittajien määrä herättää eduskunnan näkemään kehityksen suunnan. Suomi on eri sopimuksin sitoutunut Natoon mutta ei saa vastineeksi sitä tärkeintä eli turvallisuustakeita. Jäsenyys puolustusliitto Natossa ei ole Venäjän ärsyttämistä. Suomi ja vain Suomi itse voi ja saa päättää turvallisuuspolitiikkansa ratkaisut. Se on itsenäisen suvereenin valtion oikeus. Mikäli Suomi hyväksytään Naton jäseneksi on maamme huolehdittava jatkossakin hyvistä naapuruussuhteista kaikkien naapurivaltioiden kanssa.

Puolustusvoimien resursseista on pidettävä kiinni kuten myös asevelvollisuusarmeija-periaatteesta.
Koko maan puolustaminen tulee olla jatkossakin puolustustuksen päämäärä.

Olen tehnyt kansalaisaloitteen Nato-kansanäänestyksestä mutta siihen suomalaisilla ei näy olevan kiinnostusta. Olen tehnyt aloitteen elokuussa 2014 myös suorasta Natoon liittymisestä mutta sitä ei hyväksytty aloitteeksi koska aloitteen pitää koskea lakia tai lakivalmisteluun ryhtymisestä. Kansainvälisiä sopimuksia käsittelevät kansalaisaloitteet on suljettu pois.