Vastustamme Salon opettajien lomautuksia

Sirkkulan koulun vanhempainyhdistys on huolissaan Salon kaupungin säästöjen kohdistamisesta ja vastustaa opettajien lomautuksia koska katsomme sen olevan lyhytnäköinen tie. Vetoamme Salon kaupungin päättäjiin, jotta opettajien lomautuksia ei jatkettaisi kevätlukukaudella 2013.

Kahden viikon lomautus tarkoittaa käytännössä noin 10% vähennystä opettajien opetussuunnitelman toteuttamiseen käytettävästä ajasta. Mielestämme tämä vaarantaa opetussuunnitelman mukaisten tavoitteiden saavuttamisen - tavoitteiden jotka ovat suurelta osin määritelty jo laissa. Lomautusten vuoksi tavoitteiden saavuttaminen vaatii lisätyötä sekä lapsilta että opettajilta ja vaikuttaa koulun arkeen vielä pitkään lomautuskauden päätyttyä.

Vaikka opettajat ovat poissa, oppilaiden on oltava paikalla. Oppilaiden valvonta heikkenee, kun yksi opettaja joutuu valvomaan vaikkapa kahta luokkaa. Tämä heikentää oppilaiden turvallisuutta ja esimerkiksi oppilaiden kiusaaminen voi valvonnan puutteessa lisääntyä. Vaikka vakavilta seurauksilta vältyttäisiinkin on todennäköistä, että ilman opettajan läsnäoloa levottomuus ja rauhattomuus luokissa lisääntyy. Tämä ei voi olla vaikuttamatta oppilaiden itsenäiseen opiskeluun  ja on sanomattakin selvää, että mahdollisuudet antaa yksilöllistä opetusta vähenevät olennaisesti.

Olemme huolissamme myös ylioppilaskirjoituksiin valmistautuvien oppilaiden puolesta. Ilman opetusta ja työrauhaa heidän asemansa huononee verrattuna kouluihin, joissa opettajia ei lomauteta. Sama koskee peruskoulunsa päättäviä jotka hakevat ensi keväänä toisen asteen oppilaitoksiin tai lukioon.
Tämän addressin on laatinut Sirkkulan koulun vanhempainyhdistyksen hallitus ja se luovutetaan joulukuussa 2012 Salon kaupungin päättäjille. Asia on yhteinen eikä koske vain Sirkkulan koulua joten addressiin voivat liittyä kaikki jotka ovat huolissaan mahdollisista opettajien lomautuksista Salossa vuonna 2013.