Vetoomus ekaluokkalaisten lähikouluun pääsemiseksi!!

Repokankaan koulu rakennettiin Kaura-ahon ja Repokankaan lasten lähikouluksi vuonna 1985. Muutaman vuoden takaisen kouluverkkouudistuksen myötä koulujen ovia suljettiin, mukaan lukien Osman koulu, jonka oppilaat siirrettiin Repokankaan koulun tiloihin.

Kouluverkkouudistuksen myötä Repokankaan koulun tilat ovat muuttuneet niin ahtaiksi, että seudun kaikki ekaluokan aloittavat lapset, joiden lähikouluksi perusopetuslain mukaan koulu kuuluisi, eivät ole päässeet omaan lähikouluunsa. Tämä koskee 11 lasta. Näiden lasten lähikouluksi on määrätty sivistysjohtajan päätöksellä Kuoppakankaan koulu, joka sijaitsee toisessa kaupunginosassa. Tämän päätöksen myötä koulumatka pidentyy moninkertaiseksi ja vaaralliseksi, eikä ekaluokkalainen pysty sitä itse kulkemaan.

Koulun tiloihin on suunniteltu pienten koulua, joka veisi jo yhden luokkatilan ja syrjäyttäisi näiden 11 lapsen paikan koulusta. Repokankaan nykyinen esikoulu toimii Repokankaan päiväkodin yhteydessä Repokankaan entisillä nuorisotiloilla ja se on ihanteellinen paikka eskarilaiselle. Jo tämän pienten koulu -idean poissulkeminen toisi yhden luokkatilan lisää näille 11 ekaluokkalaiselle.

Koulun tiloissa opiskelee yläkouluikäisiä 13-16-vuotiaita erityisoppilaita, jotka käyvät koulua alakoulun tiloissa. Jos nämä yläkoululaiset pääsisivät Kuoppakankaan tai Päiviönsaaren kouluun ikätovereidensa seuraan, vapautuisi pikkuisille lisää luokkahuoneita ja näitä erityisoppilaita voitaisiin integroida yleisopetuksen ryhmiin. Nyt integrointi ei onnistu, koska koulussa on vain alakoulu. Heidän opettajansa ja avustajansa voisivat siirtyä oppilaiden mukana yläkoulun tiloihin. Todettakoon, että erityisoppilaille on valmiiksi järjestetyt koulukyyditykset, joten siirtyminen ei sinänsä tuottaisi ylipääsemättömiä ongelmia.

Vanhemmat ovat jättäneet kaupungin päättäjille joukkokirjeen, jossa on ehdotettu lisätilan rakentamista koulun viereen rakennettavan päiväkodin yhteyteen. Lisätilaa tarvitaan, koska Kaura-aho ja Repokangas ovat lapsiperheiden suosimaa aluetta ja opetustilan tarve kasvaa koko ajan. Ellei asiaan nyt puututa, tulee sama ongelma vastaan joka vuosi. Rakentaminen siis helpottaisi koulun toimintaa jatkoa ajatellen.

Lasten vanhemmat ovat esittäneet muitakin vaihtoehtoja opetuksen järjestämiseksi niin, että kaikki tällä asuinalueella asuvat lapset pääsisivät omaan lähikouluunsa. Pienillä järkevillä ratkaisuilla ja päätöksillä kaikki seudun ekaluokkalaiset saataisiin mahtumaan kouluun, jos niin halutaan. Valitettavasti vanhempien toiveet ovat kaikuneet kuuroille korville ja päätöksissä halutaan pysyä jo periaatteen vuoksi.

Vanhemmat toivovat ymmärrystä ja inhimillisyyttä asiassa, koska vaihtoehtoja on, jos niitä halutaan nähdä. Nämä 11 pientä koulunsa aloittavaa lasta on siirretty perusopetuslain vastaisesti toiseen kouluun ja he ovat näin ollen eriarvoisessa asemassa seudun muihin lapsiin nähden.

Toivomme, että kaikki Kaura-ahon ja Repokankaan lapset pääsisivät omaan, tuttuun ja turvalliseen lähikouluunsa. Tätä taistelua emme halua antaa periksi!!!

Kaura-aholaisten lasten vanhempien puolesta: