Hämeenlinnan junavuorojen puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Adressi on päättynyt

2016-06-16 06:32:18

Adressi Hämeenlinnan junavuorojen puolesta on nyt päättynyt ja luovutettu tänä aamuna 16.6. liikenneministeri Anne Bernerille. Ministeri lupasi viedä asian eteenpäin niin valtioneuvoston kansliaan VR:n omistajaohjauksesta vastaaville tahoille, kuin myös ottaa asian esiin pääministerin tapaamisessa. Kiitoksia kaikille adressin allekirjoittaneille sekä Pro Rautatie -yhdistykselle taustatuesta!

Ohessa vielä saatekirje, jonka myötä adressi luovutettiin:

Arvoisa liikenneministeri Anne Berner,

Hämeenlinna menettää VR:n aikataulumuutoksien myötä 20.6.2016 alkaen yhteensä 14 päivittäistä junavuoroa Tampereen ja Helsingin suuntiin. Kyseiset junavuorot muuttuvat nopeiksi vuoroiksi, jotka pysähtyvät Helsingin ja Tampereen välillä ainoastaan Tikkurilassa ja Pasilassa.

VR:n mukaan päätöksen taustalla ovat suomalaisten toiveet nopeammista junayhteyksistä (1) . Omat havaintoni ja saamani palaute junamatkustajilta on ollut päinvastaista (2): Yli 3000 adressin Hämeenlinnan junavuorojen puolesta allekirjoittanutta ei kaipaa nopeampia yhteyksiä, vaan ennen kaikkea hyvää saavutettavuutta ja luotettavia yhteyksiä. Hämeenlinna-Helsinki junavuoroilla adressin allekirjoittaneet junamatkustajat kokivat VR:n palvelutason heikkenevän vuoromuutosten myötä. Merkittävää on, että myös moni Helsingin ja Tampereen väliä matkustava oli tätä mieltä. Junavuorojen karsiminen Riihimäelle puolestaan heikentää ja hidastaa yhteysliikennettä Kaakkoisja Itä-Suomen suuntaan: Jatkossa yhä useampi vaihto pääradan junayhteyksiin tapahtuu Tikkurilassa.

Liikenneministerin perustelut vuorovähennyksille ovat joukkoliikennemäärärahojen supistaminen, säästötavoitteet, sekä se että käyttäjämääriltään vähäisten juna-asemien tukeminen ei ole tehokasta julkisten varojen käyttöä (3) . Herää kysymys, mihin junien oikein pitäisi kulkea, jos maakuntakeskus ja matkustajamääriltään Suomen neljänneksi vilkkain rautatieasema (4) jää tällä tavalla paitsioon? Jos lakkautettavat vuorot eivät ole taloudellisesti kannattavia, miksi junia ajetaan jatkossakin Helsinki-Tampere reitillä tunnin välein – lähestulkoon kaikkien asemien ohi?

Ensi viikolla voimaan astuva uusi aikataulu hankaloittaa niin työssäkäyvien, opiskelijoiden kuin eläkeläistenkin liikkuvuutta. Muutos ei kannusta joukkoliikenteen käyttäjäksi, vaan pikemminkin ajaa ihmisiä yksityisautoiluun. Me adressin allekirjoittaneet emme hyväksy junavuorojen vähentämistä nykyisestään Hämeenlinnassa ja vaadimme VR:ltä panostusta Helsinki-Tampere kasvukäytävän liikenneyhteyksien kehittämisessä. VR on Suomen valtion omistama yhtiö ja viime kädessä teillä on päätäntävalta siitä, kuinka junaliikennettä kehitetään. Vetoan teihin, arvoisa liikenneministeri, että Hämeenlinnan junavuorot säilyisivät jatkossakin.

Matti Palosuo, Hämeenlinna, 15.6.2016

Viitteet

(1) VR:n tilaama tutkimus, TNS Gallup, 1100 vastannutta - http://www.junablogi.fi/fi/junablogi/?article=nopeat-junayhteydet-saastavat-aikaasuomalaiset-kayttaisivat-extraajan-nukkumiseen

(2) Adressi Hämeenlinnan junavuorojen puolesta, yhteensä 3029 allekirjoittanutta sekä 125 kommentoinutta - http://www.adressit.com/hameenlinnan_junavuorojen_puolesta

(3) Vastaus kirjalliseen kysymykseen (KKV 266/2016 vp) VR:n junayhteyksistä ja palveluista - https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Documents/KKV_266+2016.pdf

(4) Hämeen Sanomat 3.5.2016 – VR:n päätös tuli puun takaa http://www.hameensanomat.fi/uutiset/kanta-hame/307351-vrn-paatos-tuli-puun-takaa

Liitteet

Adressi Hämeenlinnan junavuorojen puolesta – allekirjoitukset sekä kirjalliset kommentit

Adressin luovutus liikenneministeriöön

2016-06-11 06:30:02

Adressin taustajoukkoihin on saatu merkittävää vahvistusta: Raideliikennettä ja sen käyttöedistävä Pro Rautatie -yhdistys tukee vetoomusta. Pro Rautatien avustuksella olemme sopineet tapaamisen liikenneministeriöön adressin luovutusta varten torstaina 16.6. Adressi luovutetaan henkilökohtaisesti liikenneministeri Anne Bernerille ja saatetaan tiedoksi Valtioneuvoston VR:n omistajaohjauksesta vastaaville tahoille.

Allekirjoituksia on tällä hetkellä kasassa n. 2200 (1300 nettiadressissa, loput Hämeenlinna-Helsinki junavuoroissa kerättyjä). Nimienkeruu lopetetaan torstaiaamuun 16.6. mennessä. Adressi kaipaa edelleenkin näkyvyyttä, ja paras tapa edistää asiaa on jakaa sekä nettiadressin osoitetta että tiedotuksesta vastaavaa Facebook-sivua!

Kiitos kaikille adressin allekirjoittaneille!

Matti Palosuo, Hämeenlinna

Vetoomuksen edistämisestä ja lisätietoja vuoromuutoksista

2016-05-26 12:28:41

Addressilla on nyt myös Facebook-sivu tiedotusta varten:

Paras tapa edistää vetoomuksen edistymistä, on jakaa/tykätä yo. Facebook-sivua ja nettiadressin osoitetta! Nyt kaivataan näkyvyyttä ja aktiivisuutta, jotta adressiin saadaan allekirjoituksia! Adressista on myös paperiversio, johon kerätään nimiä tulevina viikkoina niin Hämeenlinnassa kuin mahdollisesti myös Hml-Hki välisissä junissa. Jos olet kiinnostunut auttamaan nimien keruussa, voit ottaa yhteyttä joko nettiadressin välityksellä http://www.adressit.com/contact/146365 tai Facebook-ryhmän kautta.

Ilmassa on ollut epätietoisuutta siitä, millä tavalla junaliikenne tarkalleen ottaen muuttuu kesäkuusta alkaen. Helsinki-Tampere väliset tunneittain kulkevat vuorot säilyvät, mutta Riihimäellä, Hämeenlinnassa, Toijalassa ja Lempäälässä pysähtyvien junien määrä vähenee merkittävästi, yhteensä 14 vuoron verran päivässä.

Seuraavat junavuorot eivät pysähdy Hämeenlinnassa 20.6.2016 alkaen:

Helsinki -> Tampere

• 20.02 (S 88)
  • 22.02 (IC 28)
  • 23.02 (S 152)

VR:n aikataulut 20.6.2016 alkaen löytyvät osoitteesta: