SOTKAMON KYLÄKUVA KAUNIIKSI – vaikuta asemakaavaratkaisuun

Ota yhteyttä adressin tekijään

Kaavanlaatijan vastaus nettiadressiin Sotkamon kyläkuva kauniiksi

2018-06-23 10:10:52

Tiedoksi Sotkamon kyläkuva kauniiksi -nettiadressin allekirjoittaneille:
Toimitin 3.11.2017 adressin sanoman ja luettelon allekirjoittaneista
Sotkamon kunnan kaavoittajalle ja tekniselle johtajalle jo kaavaluonnoksen kuulemisajankohtana, jolloin kunta keräsi mielipiteitä. Luovutushetkestä oli myös juttu Sotkamo-lehdessä. Jutussa kerrottiin, mitä vaadimme.

Sain mielipiteestämme kaavoittajan 1.2.2018 lähettämän vastineen:
" KAAVANLAATIJAN VASTINE SATAMAN YMPÄRISTÖN ASEMAKAAVALUONNOKSESTA JÄTETTYYN MIELIPITEESEEN
Nettiadressi 202 allekirjoittajaa, hallinnoija Aila Flöjt
Kaavaluonnoksesta jätetyt mielipiteet on huomioitu ottamalla asemakaavaan määräyksiä, joilla madalletaan Shellin tontille suunnitellun rakennuksen korkeusvaikutelmaa, luodaan ilmeeltään pienimittakaavaisempaa rakentamista sekä ohjataan piha-alueiden toteutusta. Kerroslukua ei kuitenkaan ole muutettu. Shellin tontin kaavaratkaisulla on haettu visuaalista porttia keskustaajaman sisääntulolle ja asemakaavassa ositettu kerrosluku pohjautuu tähän tavoitteeseen. Rakennus on maankäytön koonaistavoitteiden puitteissa pyritty sijoittamaan tontille siten, että etäisyys itäpuolella olevaan naapuritonttiin voitaisiin maksimoida ja tonttien välillä oleva puusto säilyttää. Alueen olosuhteet ja maankäyttöön liittyvät tavoitteet muodostavat yhdessä kokonaisuuden, joka on ohjannut rakentamisen korkeutta.

Maankäyttö- ja rakennuslain 57§:n mukaan asemakaavassa voidaan antaa määräyksiä, joita kaavan tarkoitus ja sisällölle asetettavat vaatimukset huomioon ottaen tarvitaan asemakaava-aluetta rakennettaessa. Sataman ympäristön asemakaavassa annetaan rakennusten ulkoasuun vaikuttavia määräyksiä, joiden myötä asemakaavalle asetetut taajamakuvalliset tavoitteet voidaan saavuttaa julkisivun rakennusmateriaalista riippumatta.
Sotkamossa 1.2.2018
Juha Kaaresvirta
kaavoittaja"

Jätin uudelleen samansisältöisen muistutuksen, jossa korostin korkeintaan 4-kerroksisen rakennuksen hyväksymistä, ja nettiadressin allekirjoittaneiden luettelon kaavaluonnoksen kuulemisvaiheessa 24.4.2018 mennessä.

Ympäristö- ja tekninen lautakunta, kunnanhallitus käsitteli kaavaluonnoksen ja esitti kunnanvaltuustolle päätökseksi, mikä mahdollistaa 6-kerroksisen rakennuksen. Kunnanvaltuusto päätti 18.6.2018 keskusteluitta hyväksyä kh:n esityksen.

Sain kaavoittajalta kirjeen, jossa oli hallintolain mukainen tiedoksianto:

"KAAVANLAATIJAN VASTINE SATAMAN YMPÄRISTÖN ASEMAKAAVAEHDOTUKSESTA JÄTETTYYN MUISTUTUKSEEN
Aila Flöjt
Ympäristö- ja tekninen lautakunta on käsitellyt kaavaluonnosvaiheessa Aila Flöjtin jättämää nettiadressia, jossa esitetään suurimman sallitun kerrosluvun alentamista entisellä Shellin tontilla. Tällöin lautakunta on päätynyt siihen, että kerrosluku säilyy ehdotuksen mukaisena. Tämän jälkeen ei ole tullut esille sellaisia uusia maankäytöllisiä seikkoja, joiden vuoksi suurinta sallittua kerroslukua olisi syytä arvioida uudelleen.

Sotkamossa 4.6.2018
Juha Kaaresvirta
kaavoittaja"

Lisäksi kirjeessä oli hallintolain mukainen velvoite minulle, ilmoittaa tästä vastineesta teille kaikille allekirjoittaneille. Siksi tämä tiedoksianto.

Koska kunnanvaltuusto on päätöksensä tehnyt, katson nettiadressin avulla vaikuttamismahdollisuutemme tällä erää loppuvan tähän. Kiitän kaikkia mukana olleita!

Hyvää kesän jatkoa!

tv. Aila Flöjt