Adressi Virtain kyläkoulujen lakkauttamista vastaan

Milona S

/ #10 Millä tahansa tähtäimellä ajatellen

20.06.2011 09:02

..kyläkoulujen olemassaolo on suora ehto sille, että kylille saadaan hankittua lisää asukkaita. Mitä paremmin pienessäkin kylässä palvelut on keskitetty esim. kyläkoulun yhteyteen, sitä parempaa mainosta se on ulkopuolisille. Osoittaa hienoa aktiivisuutta sekä kyläläisiltä, että myös kunnalta tukea sellaista toimintaa. Turvallisuudentunne on eräs tärkeimmistä seikoista mitä voimme maaseudulla tarjota uusille asukkaille.
On myös olemassa pelottavahko ilmiö, joka on palaamassa muinaisuudesta takaisin: lasten kotiopetus, jossa vanhemmat tai toinen vanhemmista opettaa lapsia kotioloissa. Mielipiteeni asiasta on pehmennyt sittemmin, kun puntaroidaan kahta ääripäätä eli pienten lasten kohtuuttoman pitkiä esikoulu-/koulupäiviä ja sitä onko vanhemmilla kunnollisia lähtökohtia ja mahdollisuuksia kotiopetuksen järjestämiseen. Tai entäpä suppeampi yhteisöllisyys, jossa ryhmä vanhempia yksinkertaisesti ostaa opettajan palvelut lapsilleen järjestäen opetuksen kotioloissa, mutta taaten opetuksen sisällöllisesti korkean tason. Vaihtoehtoja siis löytyy, mutta ne vaativat jo valmiiksi kiireisiltä nykypäivän vanhemmilta entistä suurempia ponnistuksia lasten tulevaisuuden eteen.
Miksi siis kuormittaa perheyhteisöjä enempää, jos kunnan tarkoitus on pitää asukkaansa elinvoimaisina ja tuottavina yksilöinä? Jos lapsesta asti päivien pituus on kellonympäri ja ylikin, niin odotukset tulevaisuuden virtoilaisista tuottavista ja energisistä yhteisön jäsenistä ei voi olla kovin korkealla.