Energiajuomille ikäraja.

Kuisma Lappalainen

/ #3 En minäkään allekirjoita

17.04.2009 06:09

Kaiken maailman ikärajoja on jo liikaa. Muistan itse odottaneeni 18-vuotispäivääni niin että jo monta vuotta ennen sitä laskin montako päivää siihen on. Siksi että 18 täyttänyt saa tehdä niin montaa sellaista mitä nuorempi ei. Näistä tärkeimpänä omalta osaltani on että henkilöauton ajokortin alaikäraja on juuri tuo.

Viime aikoina Veikkaus Oy on ottanut käyttöön 15 ja 18 vuoden alaikärajat. Alaikäraja on 15 pelattaessa asiamiehen luona ja 18 pelattaessa verkkosivuilla. Toiseksi suurin voitto jonka tähän mennessä olen saanut Veikkaus Oy:ltä on ollut minun tapauksessani 10-vuotiaana. Silloin ei mitään ikärajaa ollut kun 10-vuotiaana minulla oli vakioveikkauksessa 10 oikein sellaisella kierroksella jolla kellään ei ollut täysiä kolmeatoista (kierros 9/1978). Tätä voittoa suurempi on osunut minulle vain kerran, lotossa viisi oikein kesällä 2002.

Lukuisat ravintolat kontrolloivat jo ovella onko sisäänpyrkijä riittävän vanha ikärajallisten juomien tilaamiseen ja käännyttävät armotta liian nuoreksi osoittautuneet ja paperittomat jo tässä vaiheessa, vaikka heillä ei olisi aikomusta tilata alkoholia. Tämä on väärin, ikä pitäisi tarkastaa vasta silloin kun asiakas tilaa ikärajallista juomaa.

Vantaalla on sellainen kylpylä, joka soveltaa erääseen osaansa syyttä suotta 18 vuoden portti-ikärajaa. Muissa vastaavissa, tosin valitettavasti pääkaupungista kauempana sijaitsevissa, ikäraja joko puuttuu tai on alempi.

Vuosaaren urheilutalo Helsingissä ei päästä kuutamouinteihinsa alle 18-vuotiaita vaikka muina aikoina ovatkin samaan altaaseen tervetulleita ja muissa Helsingin altaissa kuutamouintiinkin pääsee miten nuori tahansa kunhan on uimataitoinen.