Suomi yksikieliseksi maaksi

Peter Pihlström

/ #43 Miksi ruotsia?

17.10.2017 21:06

Keskiajalla kristinusko teki eurooppalaisista roomalaisia siinä mielessä, että heistä tuli keisarin tai kuninkaan alamaisia joilla oli yhteinen maailmanselitys - kristinusko. He eivät enää olleet vain suvun tai klaanin jäseniä. Tällä tavalla saatiin järjestettyä veronkantoa, sotavoimia ja rajoja. Nämä puuttuivat Suomen heimoilta. Tämän takia he eivät pystyneet eivätkä edes halunneet torjua katolisia ja ortotoksisia saarnaajia ja käännyttäjiä. Läntinen alue joutui katolilaisille/Ruotsille ja itäinen ortodokseille/venäläisille. Ainoastaan ne suomalaisugrilaiset kansat jotka tulivat läntisen kirkon piiriin; unkarilaiset, virolaiset ja suomalaiset ovat muodostaneet itsenäiset kansakunnat. Pitäisikö siis kiitollisuudesta ylläpitää ruotsia Suomessa ja sietää suomenruotsalaisia? Minusta yhteiskunta jossa historia näkyy rakennetussa ympäristössä, vanhoissa teissä ja muinaismuistomerkeissä sekä kuuluu vanhoissa murteissa ja kielissa on yksinkertaisesti mielenkiintoisempi kuin sellainen josta ne on siivottu pois.

Se leppymätön viha suomalaisia ja suomen kieltä kohtaan jota ruotsalaiset adressin kirjoittajan mukaan tuntevat on historiatonta roskaa. Voi myös kysyä millainen on se kommentoijien joukko joka ei uskalla kirjoittaa omalla nimellään. On mielenkiintoista, että adressin rustaaja lähtee siitä, että sankarit kirjoittavat nimimerkillä. Ruutu tarjoaa: "valitse nimimerkki" !