Pohjoisespooseen tekonurmi ja katettu jalkapallohalli!

Hyvä espoolainen,
Me kaikki tiedämme Pohjois-Espoon suunnan. Se on voimakkaan kasvun suunta.
Pohjois-Espoossa asui vielä 1980-luvun lopulla vain runsaat 4 000 asukasta. Nyt asukasmäärä on ylittämässä 10 000 asukkaan rajan ja jos Espoon kaupungin kaavoitussuunnitelmat toteutuvat nykymuodossaan, alueelle nousee tulevina vuosina asunnot jopa 9 800 uudelle asukkaalle.

On ymmärrettävää, että kova kasvuvauhti asettaa palveluiden järjestämiselle suuret haasteet. Tämä koskee myös liikuntapaikkoja. Koko Pohjois-Espoon alueella on tällä hetkellä koulujen salien ja kenttien lisäksi vain yksi urheilukenttä, Metsämaan hiekkakenttä, jonka yhteydessä on myös skeittirata ja tenniskenttä. Lisäksi alueella on 1,5 kilometrin mittainen Kalajärven kuntorata, pieni kuntosali Kalajärvellä, Lahnuksen ampumarata sekä Serenan vesipuisto ja laskettelurinne.
Pohjois-Espoon Ponsi ry. on alueen suurin ja toimivin urheiluseura. Seuralla on yli 220 rekisteröityä jalkapallon ja salibandyn harrastajaa, joista valtaosa on 6-15-vuotiaita junioreita. On luonnollista, että Pohjois-Espoon kasvaessa myös PEP:in jäsenmäärä kasvaa voimakkaasti vuosi vuodelta.
PEP on alueen suurimpana urheiluseurana joutunut ottamaan kantaa siihen, mikä meidän roolimme on alueen liikuntapalvelujen kehittäjänä: Olemmeko vain passiivisia sivustakatsojia ja odottajia vai olemmeko aktiivisia toimijoita, jotka yhteistyössä Espoon kaupungin kanssa tekevät kaikkensa sen eteen, että liikuntapalvelujen ja liikuntapaikkojen määrä ja taso vastaavat Pohjois-Espoon voimakkaan kasvun ja kehittymisen vauhtia, ja siten lisäävät koko alueen viihtyvyyttä, vetovoimaa ja elinvoimaisuutta.

Olemme kokeneet, että velvollisuutemme on toimia. Siksi olemme käynnistäneet hankkeen Metsämaan kentän muuttamisesta tekonurmikentäksi ja jalkapallohallin rakentamisesta talvikuukausien ajaksi kentän päälle. Hallin viereen jäisi edelleen tila luistelukentälle.
Tekonurmi ja jalkapallohalli mahdollistaisivat laadukkaan ympärivuotisen harjoittelun. Nyt Espoon kaupungilla on tarjota PEP:in lähes 200 jalkapallojuniorille talvisin vain yksi tunnin vuoro viikossa Laaksolahden jalkapallohallissa ja kaksi tunnin vuoroa viikossa Tapiolassa lämmittämättömällä ulkokentällä. Ongelmana ei ole vain vuorojen vähyys. Laaksolahteen on matkaa 12 kilometriä ja Tapiolaan 23 kilometriä.

PEP esittelee hankkeen kevättalven aikana Espoon kaupungille ja tarvitsemme nyt Sinun tukeasi. Haluamme, että Espoon kaupunki kuulee voimakkaan ja yhtenäisen tahdonilmauksen kaikilta pohjoisespoolaisilta. Kysymys ei ole vain yhdestä urheiluseurasta ja yhdestä jalkapallohallista, vaan paikasta, josta voisi tulla aktiivinen liikunnallisen toiminnan keskus kaikille ja kaikenikäisille pohjoisespoolaisille. Visiomme on, että päivällä tekonurmea ja hallia käyttäisivät koulut, päiväkodit ja erilaiset erikoisliikuntaryhmät ja iltaisin sen valloittaisivat PEP:in juniorit.

Jos koet hankkeemme tarpeelliseksi, anna sille tukesi allekirjoittamalla oheinen kansalaisadressi, jonka luovutamme kevään aikana Espoon kaupungille.

Tuestasi lämpimästi kiittäen.

8.12.2010

Espoon kaupunginvaltuusto myönsi lisärahoitusta tekonurmihankkeisiin

Espoon kaupunginvaltuusto myönsi 3.12.2010 kokouksessaan liikuntapaikkojen perusparannushankkeisiin vuodelle 2011 end_o 200.000 euron määrärahan. Käytännössä rahoitus tullaan käyttämään Metsämään kentän parantamiseen. Hankkeen tarkempi suunnittelu aloitetaan välittömästi yhteistyössä PEPin ja Espoon liikuntatoimen kanssa. Suunnittelussa ja toteutuksessa on vielä omat haasteensa, mutta seura kiittää lämpimästi tässä vaiheessa kaikkia asian puolesta kampanjoineita.

Nimiä saa kuitenkin mielellään edelleen kerätä adressiin.