Mopot 60km/h

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Mopot 60km/h.

Teemu Röman
Korpilahti

#176 Pientä rajaa.

25.09.2007 20:05

Ensinnäkin voisin alkaa puhua tästä Eu:n jäsenyydestä. Muut ovat siitä jo varmasti maininneet, mutta palautan sen kuitenkin nyt vielä keskustelun aiheeksi. Suomihan kuuluu EU:iin, jonka takia meillä on täysin samat rajat mopojen sallittuun nopeuteen, kuin muuallakin Euroopassa, eli tuo 45 km/h. Jos nyt tulee tämänkaltaisia valituksia: Mull4 on nyt niiQ yx tuttu Espanjas joka saa ajaa mopollaan 143 km/h eikä poliisit sano mitään ja C on mitattu gpsn ja se gps ei valehtele ja sitten siellä on muutenkin alhasemmat rajat vaikka se kuuluukin eu. Nämä valitukset saattavat pitää paikkansa, mutta siellä maassa tämä johtuu poliisien pitämästä valvonnasta, ei suinkaan lakipykälistä. Muutenkaan viritysosia ei saa mopoissa käyttää (Sallituissa osissa on nämä hyväksynnät). Toinen on tämä iän tuoma kokemus. Mopolla voit ajaa sen vuoden 45 km/h ja siitä saat sen verran kokemusta, jotta voit sen kevarin hankkia. Tiedän kylä, joillain ei ole rahaa siihen. No, mitäs eivät syntyneet kultalusikka suussa. Mopohan ei saa kulkea sitä yli 45 km/h:ssa, koska liikenteessä on näitä holtittomasti ajavia hölmöjä, jotka eivät tajua liikenteestä paljoakaan. Ja jos te todella haluatte 15km/h korotuksen mopon sallittuun nopeuteen, kuinka paljon se todellisuudessa lisää vauhtia. Poliisithan katsovat useimmiten sormie läpi vaikka mopo kulkisikin 50 km/h. 60 km/h:n vauhdilla ei paljoa matka-ajoissa säästä. Turvallisuuteen viitattunakaan tilanne ei paljoa parane. Mopolla ajelu on lähinnä omaa turvallisuutta riskeeraavaa vain yli 80km/h:ssa rajoitusalueilla, mutta ei vielä 60 km/h:n rajoitus paljoakaan turvallisuuttasi vaaranna. Jos todella haluatte turvallisuutta lisää, miksi ei lisättäisi vain mopon kiihtyvyyttä. Tietyllä ylärajalla paino/teho suhteessa ja hieman pienemmillä välityksillä vauhdin saisi rajoitettua takaisin tuohon 45 km/h:n, mutta kiihtyvyys kasavaisi, jonka seurauksena vilkkaiden risteysten yli pääsisi lähtemään ripeämmin ja sitä myötä turvallisuus kasvaisi. Myös ylämäet menisivät tuolloin joutuisammin. Mutta mitäpä minä olen tuohon sanomaan, mopon rajoitukset tuskin laskevat tuohon 60km/h:n vaikka miten sitä täällä mankuisitte. Enhän voi kuitenkaan varma olla ja hyvä olisi tietenkin jos olisin väärässä.
Matti Lantto
Siikajoki

#177

28.09.2007 00:41

Te jotka luulette että mopot on vain kaupunkikäyttöön niin imekään kuulkaa itseenne päin. Itse täytän 15 muutaman kuukauden kuluttua ja mopo tulee todellakin tarpeeseen. Lähin kaupunki on 30km päässä ja satun pelaamaan salibandyä kyseisessä kaupungissa. Vanhemmat ovat myöhään töissä ja linja-autojakaan ei kuuri näillä seuduilla kulje. Siinä sitten pyörällä vinttaamaan treeneihin? Mopolla joka kulkee 45km/h matka kestää tunnin ja se tietää todella kiirettä pitkistä koulupäivistä johtuen. Ja joka täällä päin vinkuu että ihmiset eivät osaisi ajaa niillä mopoilla saavat palautteen takaisin moninkertaisena. 7/10 on varmasti ajanut ainakin 100km mopolla elämänsä aikana ennen mopon saantia ja mopo täällä on todellakin nuorelle ainoa kulkuneuvo.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

28.09.2007 13:47


Henri Korpela
Oulu

#179

29.09.2007 23:55

Miksei mopoihin voisi keksiä ns. maantievaihdetta, jolla se kulkis sen 60kph. Mutta turvallisuussyistä vaihteen välitys vois olla konelle nii raskas, että kiihtyminen tapahtuu täyteen vauhtiin esim. 100/500 metrissä, eli sitä ei saa kiihtymään kaupungissa/asuinalueella millään kuuteenkymppiin. Mutta maantiellä mopo ei tukkisi tietä ainakaan niin pahasti. tämä vaan oli pöljä idea, tuskin tulee koskaan toteutumaan.
Konsta Honkasalo
Raisio

#180

30.09.2007 23:31

"kerropa,konsta,miltä vuosikymmeneltä ovat käsityksesi kevareiden hinnoista?"

Olen hyvinkin perillä kyseisten kulkupelien hinnoista.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

08.10.2007 18:29


Lasse Hätinen
Kuopio

#182

08.10.2007 19:51

kun täällä puhutaan niin paljon osaako nuoriso ajaa mopolla, niin sanon että ainaskii täällä maalla osataan ajaa. kun on ajanut mopolla 10-vuotiaasta niin kyllä siinä kerkii oppia. ensimmäiseksi mopoksi ostetaan joku suzuki s1 tai pw, jotka on halpa korjata jos menee rikki. sitte kun on mopokortti saatu, niin ostetaan uusi mopo
Mikko Rautiainen
Kajaani

#183

10.10.2007 14:50

Siis ei sitä ikää tarvii siirtää kun eiköhän kaiki osaa ajaa ja käyttää mopoa 15v niin kuin 18v autoakin.
ville ylitalo
Lappi

#184 RAJAT VITTUUN

11.10.2007 21:06

itse kuljen lähes joka päivä mopolla kouluun jonne on 18km matkaa ja moponi kulkee mukavat 105km/h niin menen mielelläni mopolla kouluun,, minun mielestäni rajan voisi ottaa kokonaan pois tai nostaa 60-80 sillä tää suomen systeemi on PERSEESTÄ!!! ja ihan kaikille tiedoksi että olen ollut espanjassa jossa esim derbit tehdään ja ollessani siellä vuokrasin sellaisen ja pääsin sillä 95km/h joten päätelkää siitä kestääkö runko ja jarrut tuollaisia nopeuksia!! ja jos mopoilia ajaa jtn vitun piennärta pitkin niin se on vaarallisempaa kuin ajaa autojen perässä,, itese ajan aina autojen perässä,
ALLEKIRJOITAN!!!!!!!!!
Lassi Niskanen
Savonlinna

#185

14.10.2007 11:24

En mitenkään halua lakia vastaan toimia, mutta ajattelin kertoa miten nuoriso tekee. Itse olen 15.5 vuotta.

Ihmiset ostavat mopoja ja laittavat ne kulkemaan haluamansa määrän. Viritysosiin laitetaan 100-800e, jolloin vauhti saadaan helposti yli satasen. Jos poliisille jäädään kiinni, saadaan kevariverot sun muut sakot. parhaimmillaan 400e. Mopo on kumminkin kevytmoottoripyörän veroinen ja sillä pääsee yhtä kovaa. He saattavat tehdä tämän pelkän rahansäästön vuoksi.

Eikä mopokortti ikää pidä nostaa, eikä laskea.

Ja huomatkaa tälläinen seikka: tunnen monta mopoilijaa joille jo se 40km/h on jo liikaa. Meinaa karkailla käsistä. Jotai pieniä ajokokeita mopokorttiin. Ei muuta.
kalle lauttajärvi
Tuusula

#186

20.10.2007 11:51

nykymaailman teinit ei todellakaa osaa hallita mopoaan, mutkiin tullaa täysii ja toivotaan ettei kukaa tuu vastaa ja ohittaa pitää joka v*tun kohdassa jos edessä menee joku mopo mikä menee hiljenpää. joka paikassa on pakko ajaa aina täysiä.
Toni Kujamäki
Tammela

#187

20.10.2007 12:17

kuules kalle ei kaikki mopoilijat ole tuommosia,ite kummiskin ohittelet kaikki edessäs hidastelevat mopoilijat meselläs....
Sameli Keskimäki
kurikka

#188 ei hallita vai?

23.10.2007 22:39

mopo on lähes aina hankittuna jo noin puoltavuotta ennen kortin saamista, ja mopolla ajetaan vaikka sitten omassa pihassa sen hallitsemisen opettelemiseksi, mutta mopokorttiin pitäisi silti lisätä se ajokoe, sillä eivät kaikki hallitse mopoa edes 40 vauhdissa, mutta tänäänkin tuli taas nähtyä koulussa uhkarohkeita esityksiä kun autoilijat ohittelevat mopoja peilit yhteen ottaen.
Joonas Arvio
Mikkeli

#189

24.10.2007 00:19

Yhdyn edelliseen, että mitä hittoo te aikuiset inisette et ei pitäis mtn muutoksia tän asian suhteen tehdä. NIMI PAPERII. tai sit menkää ajamaa niillä Ford Fiestoillanne sinne moottoritielle 50km/h!!
juhani pamppanen
aurinkokunta

#190 joo

24.10.2007 21:32

mielummin 60km/h ku 45km/h kaiken maailman mummot ne tänne kirjottelee ke sanoo että mopot on kovaäänisiä jos ne on nii pistäis kuulolaitteensa hiljemmalle
Jani Suhonen
Vantaa

#192

29.10.2007 16:30

#15
Kauko korkki, kai tiedät ettei mopokorttiin tarvitse käsittelykoetta.
Mopokortin suorittaessa, sinun pitää läpäistä vain teoriakoe. Teoriakokeessa vastailet "Kyllä - Ei - En tiedä" -vastauksia (Ainakin minun aikanani ja muistaakseni nykyaikanakin).
Eli käytännössä voit arvata vastaukset. Sinulta ei vaadita mitään taitoa mopokortin suorittamiseen.

Kun pieni 15-vuotias teini suorittaa mopokortin, ja ottaa isukin ostaman mopon alle ja lähteepi kaahailemaan.
Aika harva lähtee mihinkään parkkipaikalle tai suljetulle alueelle harjoittelemaan sitä ajoneuvon hallintaa; jarrutuksia, kiihdytyksiä, kääntymistä jne.

Sitten ihmetellään kun mopopojat eivät osaa ajaa.

Minun mielestä joku voisi tehdä adressin joka käsittelisi asiaa: Mopokokeisiin käsittelykoe pakolliseksi.

Tämä vähentäisi huomattavasti liikenneturmia. Mopopoikia näkee vähän väliä kaduilla makaamassa ja mopot hajonneina.

Petteri Wahlroos (Tampere, 5.1.2007 03:59)





Luuletko tosiaan että kaikkien ´´15-vuotiaan teinin`` vanhemmat antavat lapsellensa mopon ja päästävät ajamaan kadulle?? Aika tyhmästi ajateltu. Itse olet näin toiminut, mutta itse kun sain mopon isäni opetti aika tarkasti miten ajetaan ja muuta!
Aapo Kantola
Oulu

#193

29.10.2007 17:31

Itse olen tässä nyt kesän ja syksyn ajanut mopolla, vajaa 5000km tullut mittariin. Ja mopo on melko lailla vakio (50 kulkee, lievästi piristetty). Päivittäin autoilijat lähtevät ohittamaan 40 alueella niin että itse joutuu lyömään jarrut pohjaan / koukkaamaan autotielle. Kiihdytykissäkin tullaan jopa 30 alueella ohi, vaikka moponi nyt kiihtyykin ihan hyvin, ei jää autoista jälkeen. Autot tulevat ihan vain sen takia ohi, että ajan mopolla, ei sen takia että olisin aina tien tukkona.

60 alueella ajo on aivan järkyttävää, varsinkin yhtään liukkaammalla säällä. Autot tulevat jatkuvasti peilejä hipoen ohi, ja koko ajan joutuu kyttäämään peileihin seuraavan ohituksen pelossa.

Nyt talvella olen hankkimassa mopooni viriä kevääksi, tehoputkea yms. että kulkisi sen hieman päälle 60 ja kiihtyisi paremmin jotta pysyisin liikenteen mukaa. Ja osaanko ajaa? Kyllä, kaatumisia ei ole kertynyt ja ajan liikennesääntöjen mukaisesti, mopo pysyy hallinnassa tilanteessa kuin tilanteessa.
Mopolla ajo on helppoa, itse vajaat 10min tutustuin oman rakettini toimintaan syrjäisellä pyörätiellä ennen kuin lähdin muun liikenteen sekaan. Vältän pyöräteillä ajamista vaikka niillä se olisikin sallittua, oma veljeni on 4 vuotias ja tiedän, että sen ikäiset saattavat yhtäkkiä vaihtaa tien puolta, kuului takaa mopon ääni tai ei.

Oman ikäiseni osaavat kyllä ajaa mopojaan, jokaiseen ikäluokkaan ikävä kyllä nyt kuuluu niitä riemuidiootteja jotka kaahavat pyöräteillä tappivirivehkeillään. Se, että on viritetty mopo, ei tarkoita sitä että ajaisi ylinopeutta. Ajatteko te aikuiset autollanne aina ylinopeutta ja hurjastelette vaikka se kulkeekin sen ~200? Ette? Joten miksi kaikki mopoilijat ajaisivat jos ette tekään? Sen takia että olemme nuorempia ja asenteemme ovat perseestä? Kyllähän jotkut tietenkin ajaisivat ylinopeutta ja kaahaisivat vääränlaisten asenteiden yms. takia, mutta saahan sitä päivittäin lukea lehdestä kuinka joku on ajanut autolla 80 alueella 120 tjsp.
Nykyaikaiset mopot myös kestävät todellakin sen 60km/h, kuten monet ovat aiemmin jo selittäneet.

Pyörä ei valitettavasti riittäisi tarpeisiini, matkaa lukiooni on 4.5km, minkä ajoin pyörällä ylä-asteen ajan (samassa rakennuksessa) ja nytkin taas talvet. Koulumatka ei mikään ongelma ole enkä sen takia mopoa hankkinut, mutta reeneihin saattaa olla ~10km matkaa, mitä ei kovin mielellään ajaisi reenien jäljiltä hikisenä ja väsyneenä painava laukku selässä. Lisäksi asun hieman syrjemmässä, vajaan 8-9km päässä keskustasta, joen toisella puolella joten pyörällä on hieman hidas liikkua. Pyöräilen edelleenkin kavereiden kanssa joilla ei mopoa ole, enkä sillä mitään 2km matkoja ajele. Kuntokysymys ei myöskään pyöräily ole, aktiivinen urheiluharrastus pitää kyllä kunnostani huolta.

Kevariin eivät rahani mitenkään riitä, kesätöitä en saanut vaikka aktiivisesti niitä kyllä hain, Oulussa niitä ei tunnu saavan mitenkään muuten kuin suhteilla / hyvällä tuurilla. Eikä niilläkään olisi tienannut kuin rahat kevarikorttiin, vielä olisi uupunut sellaiset 3000-5000 euroa mitä vanhempani eivät todellakaan maksaisi.

Konstan kirjoituksista sain sellaisen kuvat, että mielestäsi töitä saa aina kun vain haluaa ja kesätöihin meno / pääsy on lastenleikkiä sekä avain ongelmaan kevarin ostossa? Sanohan sitten, että miksi Suomessa on niin jumalattomasti työttömiä jos töitä on tarjolla joka nurkan takana? Valitettavasti kesätyöpaikoille on kaupungissa muitakin ottajia kuin kouluttamattomia nuoria jotka menevät reippaasti teinien edelle työnhaussa.

Allekirjoitin.



jukka keijo
turku

#194

30.10.2007 19:03

jos saan vaan mainita niin mitä jauhatte sitä, että ostakaa kevari? ja ajakaa kevari kortti.. eise raha puussa kasva jokaisella ei ole ehkä isä maksamassa 5000 euron kevareita. '' eise raha puussa kasva''
Mikko Savolainen
Lahti

#195

01.11.2007 14:44

Mopojen nopeudeksi voisi nostaa sen 60km/h mutta ikärajojen muuttaminen mopoilla 16 vuoteen ja kevareiden ikärajakin pitäisi saman tien muuttaa. olisiko tässä mitään järkeä. Nuoret kyllä osaa jos vain antaa yrittää...
Mikko Savolainen
Lahti

#196

01.11.2007 14:45

joten en allekirjoita (vielä)
Konsta Honkasalo
Raisio

#197

06.11.2007 18:56

Jukka Keijo, kaikki kevytmoottoripyörät eivät maksa 5000 euroa.
Tuomas Kemppinen
Imatra

#198

07.11.2007 00:04

Toi ohittaminen on ehkä turhin syy tässä. Miksette te itse aja eteen jos näette että auto on tulossa ohi. Minusta tuossa ei ole mtn järkeä että ikärajaakin pitäisi nostaa 16v. Jos mietit mitä noi pienet mopot kestää ni hyvä että edes 40km/h vauhtia ja harvoin tuollasella 100kg möhkäleelläkään lähtee lentoon jos auto menee ohi. Ja jos on rahaa ostaa uusi massateinix derbi ni miksei myös kevari ja kortti sille kaveriksi. Itse olen ajellut mopolla kyllä todella pitkään ja 2 kertaa kortinkin menettänyt jtn tiedän kyllä asiasta. Ymmärrän että asia olisi ihan eri jos olisi tuo ajokoe jossa näkisi miten tämä nuoriso osaa ajaa. Itse olen monesti nähnyt ku pennut ajaa sitä 60km/h vauhtia talvella ja painavat jarrut lukkoon tai ajavat auton perseeseen. Kesälläkin näin kun mopolla ajettiin edessä olleeseen autoon päin. Turha myös ruveta pänttäämään että en ole kaatunut kertaakaan ja mulla on ollu mopo 3vuotiaasta saakka, mitäs teet jos ajat 60km/h vauhtia ja parin metrin päässä onkin pysähtynyt auto? Hyppäätkö yli siitä vai?
Teemu Röman
Korpilahti

#199

07.11.2007 15:38

Jos teillä on tarkoitus hankkia 5000€ maksava kevari, teillä luultavasti on myös aivan uusi mopo, joka maksaa myös yli 3000€. Tuosta 3000€ voit maksaa kevarikortin kun moposi myyt, sekä myös saat sillä jo kohtuu hyvän kevarin. Totean samoin kuin joku jo edelläni, edes kaikki autoilijat eivät ajele Ferrareille, joten miksi tarvitsisitte itse 5000€ maksavan kevarin. Jos rajaa ylennettäisiinkin tuohon 60km/h, kaikki alkaisivat hetken päästä vaatia, että tuo raja nousisi lisää, joten turha toivo. Kuitenkin niitä mopoja viritetään.
johan airaksinen
porvoo

#200 moi

07.11.2007 16:37

kai mopon ny 60kmh saa mennä