Fibromyalgiaa sairastaville oma yhdistys

Vieras

/ #2 Re: Monille yhdistyksille ja kielloille on laajempaakin tarvetta.

08.09.2013 09:51

#1: Tiedetään kovin vähän liikkeistäkään, eikä koskaan pystytä täysin selvittämäänkään.. - Monille yhdistyksille ja kielloille on laajempaakin tarvetta.

Toki tarvittaisiin erilaisia potilasyhdistyksiä hoitamaan erilaisten sairaiden asiaa. Fibromyalgia on hyvin yleinen sairaus ja on ollut tunnettu jo kauan. Nimen sairaus sai  tosin vasta 1980-luvulla, mutta on tietoa siitä, että sairaus on tunnistettu jo 1800-luvulla. Monesta sellaisesta sairaudesta, joka ei näy päälle päin on haluttu vaieta, varsinkin työkeskeisessä ja ahkeruuskeskeisessä yhteiskunnassa. Vieläkin on sellaista mentaliteettia, että jos valitat että olet kipeä, niin saatetaan leimata työnvieroksujaksi tai luulosairaaksi.

Kansantaloudellisesti fibromyalgia-sairauden mahdollimman varhainen toteaminen ja asianmukaisen hoidon saaminen on tärkeää, koska tuolloin säästetettäisiin paljon rahaa, kun vältytään turhilta lääkärikäyntien, hoitojen ja lääkityksien kierteeltä puhumattakaan potilaan kärsimyksistä. Samoin tarvitaan tietoa lisää ja kotimaisen sekä kansainvälisen tutkimustiedon koordinointia.