Pirkkalan_golf_laajennus

Vieras

/ #39 Re: Nollatoleranssi golf-kentän laajennukselle

07.07.2011 16:46

#38: Jaakko Pitkänen Pirkkala, Toivio - Nollatoleranssi golf-kentän laajennukselle

Vuokran suuruus (myös nykyisen golf-alueen osalta) on todella tärkeä asia niin taloudelliselta kuin oikeudelliseltakin kannalta. Myös EU:n valtiontukisäännöt vaikuttanevat asiaan. Kysymyshän on pitkäaikaisesta vuokrasopimuksesta koskien aluetta, jolla yksityinen yritys tekee bisnestä. Lisäksi kaavoittamalla alueen golf-alueeksi kunta on antanut ja antaisi laajennuksen myötä tälle yritykselle monopoliaseman. Vuokratasossa ei saa olla minkäänlaista subventiota ja vuokraa määrättäessä on otettava huomioon maa-alueesta kunnalle tulleet ja tulevat kustannukset mukaanlukien sijoitetun pääoman korko ja ne tuotot ja muut hyödyt, jotka ko. alueesta saataisiin jossain vaihtoehtoisessa käytössä. Luulenpa, että virkistysalueena golf-alueesta saadaan Pirkkalan kuntalaisille sellaiset hyödyt, joiden menetys oikealla tavalla maanvuokraan diskontattuna nostaisi vuokratason sen verran korkeaksi, ettei laajentaminen taitaisi enää kiinnostaa golf-yritystä.