Ase-/siviilipalvelus kaikille sukupuolesta/kulttuuriasemasta riippumatta!

Janne Koski
Helsinki

/ #20 Samaa vanhaa jauhetaan taas.

04.10.2009 00:34

Taas kerran armeijaa verrataan synnytykseen. Eihän niitä voi MITENKÄÄN verrata keskenään, koska mikään laki ei pakota lisääntymään. Jokainen saa olla tekemättä jälkikasvua jos haluaa. Oletteko muka lukeneet iltapäivälehdistä, että nainen kieltäytyi lapsenteosta ja sai puoli vuotta vankeutta?

Kannatan armeija/sivaripakkoa myös naisille. Sehän on tasa-arvoa, eihän verojen maksaminenkaan ole vain miesten velvollisuus. Israelissa on käytössä tämä malli, että kaikki joutuvat armeijaan riippumatta sukupuolesta. I like it.

Olen myös lukenut tällaista argumentointia, että jos sota syttyisi ja kaikki lähtisivät rintamalle, kuka huolehtisi lapsista, vanhuksista ja sairaista. Ratkaisu: sivarit, totaalikieltäytyjät ja ne, jotka on vapautettu aseista terveyssyiden vuoksi, saisivat nämä hommat.

Ahvenanmaa on demilitarisoitu kansainvälisillä sopimuksilla, joten ahvenanmaalaisten ei tarvitse käydä armeijaa, jolleivät he itse halua. Jehovista en osaa sanoa mitään, mutta uskon, että heidän paasauksestaan tulisi poteroissa ja tuvissa hulluksi.

Minun mielestäni sotilasvalasta pitäisi jättää pois lupaus isänmaan puolustamisesta jumalan nimeen (vai miten se nyt menikään). Suomihan maallistuu entisestään. Tämän takia olisi hyvä myös luopua käsitteestä "Kodin, uskonnon ja isänmaan puolesta". Koti ja isänmaa riittävät.

Sivareiden halveksimisen pitäisi myös loppua. Onhan se paradoksaalista, että sivareita haukutaan ja samalla valitetaan vanhustenhoidon huonosta tasosta/hoitajapulasta. Jos siviilipalvelusmahdollisuutta ei olisi, vanhustenhoitokustannukset olisivat nykyistä suuremmat.

Poikkesin asiasta kahdessa edellisessä kappaleessa, mutta tulipahan tuotua mielipiteet esille.