Vaatimus Suomen hallitukselle: Tulitauko Gazaan

Ota yhteyttä adressin tekijään

Hiljainen kynttilä mielenosoitus (17:00-19:00, 24.11.) Silent candlelight demonstration

2023-11-22 18:46:43

Tule osoittamaan tukesi Gazalle hiljaisessa kynttilämielenosoituksessa ja kulkueessa Rautatientorilta Kansalaistorille perjantaina 24.11. kello 17.

Vaadimme, että Suomen hallitus:
1) vaatii välitöntä tulitaukoa Gazaan.
2) toimii humanitaarisen avun saamiseksi Gazaan.
3) lopettaa asekaupan ja muun sotilaallisen yhteistyön Israelin kanssa, ja kieltää Israelin laittomissa siirtokunnissa valmistettujen tuotteiden tuonnin.

Tuothan mukanasi vain Palestiinan lippuja sekä vaatimuksia tukevia kylttejä. Voit tuoda mukanasi myös kynttilän. Emme hyväksy rasismia, islamofobiaa, juutalaisvihaa tai muuten syrjiviä viestejä ja symboleita.

Järjestäjät: ICAHD Finland, Sumud - Suomen Palestiina-verkosto, Suomen Rauhanpuolustajat

***

Come to show your support for Gaza in a silent candlelight demonstration and march from Rautatientori to Kansalaistori on Friday, November 24th, at 5 PM.

We are demanding:
1) that the Finnish government demands and acts toward a ceasefire in Gaza.
2) that Finland acts in order to get humanitarian aid to Gaza.
3) that Finland ends arms trade with Israel and prohibits the import of products made in illegal settlements.

Please bring only Palestinian flags and signs supporting the demands with you. You may also bring your own candle. We do not condone or tolerate any racist, islamophobic, anti-Jewish or otherwise discriminatory messages or symbols.

Organisers: Finnish Peace Committee, ICAHD Finland, Sumud - the Finnish Palestine Network

Tukimielenosoitus | Support demonstration / 21.11. 12.30–13.30

2023-11-20 13:02:04

Final_peition2.png

[English below]

Tule mukaan tukimielenosoitukseen Senaatintorille huomenna tiistaina 21.11. kello 12.30–13.30. Vaadimme yhdessä Suomelta ja EU:lta aktiivisia toimia välittömän tulitauon aikaansaamiseksi Israeliin ja miehitetyille palestiinalaisalueille. Samalla luovutamme eri ryhmien keräämiä tulitaukoa vaativia vetoomuksia pääministerin valtiosihteeri Risto Artjoelle.

Saat meiltä valmiit kyltit. Jos kuitenkin tuot omasi, pidetään viesti tulitauon vaatimisessa. Ethän tuo paikalle lippuja. Mielenosoituksen järjestävät Amnestyn Suomen osasto ja Sumud - Suomen Palestiina-verkosto. Nähdään huomenna mielenosoituksessa!

***

Join us for a support demonstration tomorrow in front in Senate Square calling for the Finnish government and EU to actively work for an immediate ceasefire in Israel and the occupied Palestinian territories! We will deliver petitions from different organizations and groups calling for a ceasefire to the prime minister's office. The gathering starts at 12.30 and ends at 13.30 at Senate Square.

Signs which call for a ceasefire are welcomed but please don't bring any flags! Speeches will be delivered by representatives of different professional groups behind the petitions handed to the government. The demonstration is organized by Amnesty Finland and Sumud - The Finnish Palestine network.

#ceasefire #tulitaukonyt

Palestinian Voices in Finland

Osallistu 11.11 mielenosoitukseen! | Join the 11.11 demonstration!

2023-11-08 12:07:06

[scroll down for English]

Meitä on nyt yli 15 000. Vetoomuksen luovuttaminen hallitukselle etenee ja toteutuu mahdollisesti yhdessä muiden tulitaukoa vaativien tahojen kanssa. Amnesty Finland, lukuisat ammattiryhmät sekä järjestöt ovat ilmaisseet vaatimuksen tulitauolle. Eri adresseista ja vetoomuksista kootaan tietoa verkkosivuille: www.tulitauko.org

Suurmielenosoitus lauantaina 11.11 Helsingissä. Kokoonnumme Rautatientorille 15:00, josta kuljemme eduskuntatalolle. Tuo mukanasi vain Palestiinan ja suomalaisten järjestöjen lippuja. Järjestäjät eivät salli rasistisia (mukaan lukien islamofobisia tai antisemitistisiä), seksistisiä tai muuten syrjiviä symboleja tai tekstejä.

Järjestäjinä ovat Rauhanpuolustajat, ICAHD Finland sekä Sumud – Suomen Palestiina-verkosto ry. Monet eri tahot järjestävät aktiivisesti mielenilmauksia ympäri Suomen joihin voit liittyä! Mielenosoituksista ja tapahtumista Suomessa sekä Gazan alueen tilanteesta tiedottaa Instagramissa esimerkiksi Palestinian Voices in Finland. Voit myös tilata SUMUD – Suomen Palestiina-verkosto Ry:n uutiskirjeen.

11.11 mielenosoitus vaatii tulitaukoa ja loppua kansanmurhalle. Pelastakaa Lapset järjestö on todennut, että Israelin pommituksissa on kolmessa viikossa kuollut enemmän lapsia kuin konfliktialueilla vuosittain 2019 lähtien (aiheesta englanniksi). Kannustamme liittymään tai tukemaan järjestöjä, jotka ajavat pitkäjänteistä yhteiskunnallista muutosta miehityksen ja apartheidin lopettamiseksi. Jakamattomien ihmisoikeuksiin perustuva poliittinen ratkaisu on ainoa tie sorron ja väkivallan lopettamiseksi.

Tilanne on kriittinen myös Länsirannalla, jossa on 7. lokakuuta lähtien kuollut ainakin 157 palestiinalaista, Israelin siirtokuntalaisten ja armeijan toimesta. Israel on miehittänyt Gazaa vuodesta 1967 ja saartanut sitä maalta, mereltä ja ilmasta vuodesta 2007. Miehitys on kansainvälisen oikeuden vastainen ja Gazan saarto laiton kollektiivinen rangaistus sekä sotarikos. Väkivallan juurisyiden ohittaminen on palestiinalaisten ihmisyyden ohittamista ja se on myös osaltaan johtanut tähän tilanteeseen.

Kokonaiskuvan saamiseksi voit seurata esimerkiksi Al Jazeeran sekä Mondoweissin uutisointia. Suomen Lähi-idän instituutin tutkijat ovat osoittaneet huolensa siitä miten heikosti suomalaisissa medioissa ymmärretään tilanteen taustoja. Myös yhdysvaltalainen Jewish Voice for Peace jakaa tärkeää tietoa ja tekee vaikuttavaa työtä ihmisoikeuksien puolesta. Toimittajat Gazassa raportoivat tilanteesta henkensä uhalla, jotta voimme nähdä mitä paikan päällä tapahtuu.

Nähdään lauantaina!

***

There are over 15 000 of us. The process of handing our petition to the government is progressing and will likely be coordinated with other organisations calling for a ceasefire. Amnesty Finland, many professional groups and organisation have expressed their demand to the Finnish government. Information about the different petitions are being collected here www.tulitauko.org (Fi)

Grand demonstration Saturday 11.11 in Helsinki. We will gather at the Rautatientori at 15:00, from where we will move towards eduskuntatalo. Please bring only the Palestinian flag and flags of Finnish organizations. Racist (including islamophobic or antisemitic), sexist or otherwise discriminatory symbols or texts are not allowed

This demonstration is organised by the Finnish Peace Committee, ICAHD Finland and Sumud - The Finnish Palestine network. There are a lot of protests being planned all around Finland which you can join. Information on demonstrations and events, and on the situation of Gaza can be found for example on Palestinian Voices in Finland instagram. For information sign up to the SUMUD - The Finnish Palestine network newsletter.

The 11.11 demonstration demands a ceasefire and an end to the ongoing genocide. Save the Children organisation have stated that in three weeks the number of children killed by Israel's bombing campaign is now more than the total number of children killed in all armed conflicts in the world per year since 2019. We urge you to join and support organisations, which work for long term societal changes to end the occupation and apartheid. Equal, undivided human rights are the precondition for peaceful development.

The situation is critical also on the West-back, where at least 157 Palestinians since 7 October have been killed by Israeli settlers and army. Israel has been occupying Gaza and the West Bank since at least 1967. Gaza has been under a land and sea blockade since 2005 which has been widely criticised by international human rights groups. Israel's occupation is against international law and the blockade of Gaza constitutes illegal collective punishment, which amounts to a war crime. Dismissing the root causes behind the violence has led to the dehumanization of Palestinians, and is a factor in what we are witnessing now.

To gain an insight you can for example follow Al Jazeera and Mondoweiss. Reseachers of the Finnish Institute in the Middle East have expressed concerns how poorly Finnish media and journalist understand the contexts of recent events (in Finnish). Also Jewish Voice for Peace is working actively for human rights and sharing news. Journalists in Gaza are risking their lives so that we can see what is taking place.

See you on Saturday!

Palestinian Voices in Finland

Osallistu mielenosoitukseen! | Join the demonstration!

2023-10-26 14:10:39

[scroll down for English]

Meitä on nyt yli 10 000 ja järjestelyt vaatimuksen luovuttamiseksi hallitukselle ovat käynnissä. Saimme viime viikolla kuulla ettei adressin luovuttaminen pääministerille tai ulkoministerille sopinut välittömiin aikatauluihin.

Mielenosoitus palestiinalaisten tueksi “Loppu kansanmurhalle – Pelastakaa Gazan lapset!” kokoontuu lauantaina 28.10 kello 15:00 Elielinaukiolla, josta kuljemme Eduskuntatalolle. Tuo mukanasi vain palestiinan lippu tai asiaa tukeva banderolli.

Mielenosoituksessa vaaditaan välitöntä tulitaukoa ja humanitaarisen avun toimittamista Gazaan. Suomea vedotaan myös luopumaan osallisuudesta Israelin sotarikoksiin lopettamalla asekauppa Israelin kanssa sekä laittomien siirtokuntatuotteiden maahantuonti. Mielenosoituksen järjestävät Suomen Palestiinalaisten Siirtokuntayhdistys ja Sumud - Suomen Palestiina-verkosto.

Mielenosoituksessa esiintyvä laulaja Nemat Battah sanoo: “Kutsun kaikki osallistumaan tähän mielenosoitukseen ja näyttämään solidaarisuutensa palestiinalaisille siviileille. Meidän on tehtävä töitä tämän traagisen kansanmurhan estämiseksi ja Gazan viattomien lasten suojelemiseksi. Minun juureni ja sukuni ovat Gazassa, ja sydämeni on raskas kansani kärsimästä tuskasta. Haluan antaa musiikillani äänen Gazan lapsille. Toivon, että voisin laulaa heidät uneen ja herättää vasta kun sota on ohi.”

Gazan väestöstä 70 % on vuoden 1948 Nakban etnisiä puhdistuksia paenneita Palestiinan pakolaisia ja heidän jälkeläisiään. Israel on miehittänyt Gazaa vuodesta 1967 ja saartanut sitä maalta, mereltä ja ilmasta vuodesta 2007. Israelin miehitys on kansainvälisen oikeuden vastainen ja Gazan saarto laiton kollektiivinen rangaistus sekä sotarikos.

Kannustamme liittymään tai tukemaan järjestöjä, jotka ajavat pitkäjänteistä yhteiskunnallista muutosta miehityksen ja apartheidin lopettamiseksi. Jakamattomien ihmisoikeuksiin perustuva poliittinen ratkaisu on ainoa tie sorron ja väkivallan lopettamiseksi. Voit myös tilata SUMUD – Suomen Palestiina-verkosto Ry:n uutiskirjeen.

Seuraa ja kuule Palestiinalaisia pysyäksesi kartalla Gazan tapahtumista. Mielenosoituksista Suomessa ja Gazan alueen tilanteesta tiedottaa Instagramissa esimerkiksi Palestinian Voices in Finland.

Jaa rohkeasti tätä adressia sekä apartheidia vastustavaa tietoa.

***

There are now over 10 000 of us and arrangements to hand the petition to the government are on the way. Last week we learned that handing this petition to the prime- or foreign ministers was not possible due to schedules. (details in Finnish)

Join the demonstration “Stop the Genocide - Save the Children of Gaza!” this Saturday 28.10. We will gather at 15:00 at Elielinaukio and move towards the Parliament house. Please don’t bring any other flags than the Palestinian flag. But do make your own banner.

This demonstration demands an immediate ceasefire, an end to the military blockade, and an immediate delivery of humanitarian aid to Gaza. The organizers also demand Finland to stop its complicity in Israeli war crimes through an end to the Finnish arms trade with Israel (in Finnish) and for a ban on product trade from illegal settlements (in Finnish). The demonstration is co-organized by the Palestinian Community in Finland and Sumud - the Finnish Palestine Network.

Singer Nemat Battah, who will perform at the demonstration, says: “I invite everyone to join this demonstration to stand in solidarity with the Palestinian civilians and to work to halt the tragic genocide and safeguard the innocent children of Gaza. As a singer with roots and family ties in Gaza, my heart is heavy with the pain my people endure. Through my music and voice I am determined to amplify the voices of the children in Gaza. I wish that I could sing them to sleep and only wake up when the war is over.”

70% of Gaza's population are Palestinian refugees and their descendants, who fled the Nakba ethnic cleansing of 1948. Israel has occupied Gaza since 1967 and blockaded it by land, sea and air since 2007. Israel's occupation is against international law and the blockade of Gaza constitutes illegal collective punishment, which amounts to a war crime.

Please hear and follow Palestinians, to stay up to date on events in Gaza. News regarding demonstrations and current events are shared for example by Palestinian Voices in Finland, which is active on Instagram.

Be brave in sharing this petition and information for fighting apartheid!

Palestinian Voices in Finland

Suomen on toimittava! | Finland must act!

2023-10-18 13:14:40

[scroll down for English]

Kiitos kaikille tähän mennessä allekirjoittaneille! Adressi luovutetaan Suomen hallitukselle mahdollisimman pian. Tässä viestissä on tärkeää tietoa, jota voit hyödyntää kansanmurhan pysäyttämiseksi.

Liity mielenosoitukseen tulevana lauantaina (21.10) kello 15:00. Kokoonnumme Helsingin Rautatientorilta, josta kuljemme kohti Senaatintoria.

Tuo mielenosoitukseen kukka tai kynttilä uhrien muistolle. Voit tehdä myös banderollin ja ottaa mukaan kuffiiah-huivin, jos omistat sellaisen. Älä tuo mukana muuta lippua kuin Palestiinan lipun.

Tämän mielenosoituksen järjestäjinä ovat Rauhanpuolustajat, Arabikansojen Ystävyysseura ry, ICAHD Finland, Palestinian Voices in Finland sekä SUMUD – Suomen Palestiina-verkosto ry. Monet eri tahot järjestävät aktiivisesti mielenilmauksia Helsingissä (ja muissa kaupungeissa) joihin voit liittyä! Esimerkiksi Suomen Palestiinalaisten Siirtokuntayhdistys ry järjestää nyt perjantaina 17:00 mielenilmaisun, lähtö Elielinaukiolta.

Kannustamme liittymään tai tukemaan järjestöjä, jotka ajavat pitkäjänteistä yhteiskunnallista muutosta miehityksen ja apartheidin lopettamiseksi. Jakamattomien ihmisoikeuksiin perustuva poliittinen ratkaisu on ainoa tie sorron ja väkivallan lopettamiseksi. Voit tilata SUMUD – Suomen Palestiina-verkosto Ry:n uutiskirjeen. Järjestö on uusi ja se tähtää perusteelliseen muutokseen Suomen suhtautumisessa ihmisoikeuksien ja kansainvälisen lain toteutumiseen Palestiinassa ja Israelissa.

Myös humanitaarisen tuen tarve on valtava. Voit lahjoittaa esimerkiksi Medical Aid for Palestinians organisaatioille. Keräämme parhaillaan tietoa Gazan alueen ruohonjuuritason toimijoista, joita voi tukea. Näistä saa tietoa SUMUDin uutiskirjeen kautta.

Kannattaa seurata Palestiinalaisia pysyäksesi kartalla Gazan tapahtumista. Mielenosoituksista Suomessa ja Gazan alueen tilanteesta tiedottaa Instagramissa esimerkiksi Palestinian Voices in Finland. Voit myös tilata SUMUD – Suomen Palestiina-verkosto Ry:n uutiskirjeen.

Tarkimman tiedon Gazan, Länsirannan, Itä-Jerusalemin ja Israelin palestiinalaisten tilanteesta saat seuraamalla useita eri medioita. Suomalainen media on kontekstoinut tilannetta heikosti. Väkivallan juurisyiden ohittaminen on palestiinalaisten ihmisyyden ohittamista ja se on myös osaltaan johtanut tähän tilanteeseen. Kokonaiskuvan saamiseksi voit seurata esimerkiksi Al Jazeeran sekä Mondoweissin uutisointia. Myös yhdysvaltalainen Jewish Voice for Peace jakaa tärkeää tietoa ja tekee vaikuttavaa työtä ihmisoikeuksien puolesta. Toimittajat Gazassa raportoivat tilanteesta henkensä uhalla, jotta voimme nähdä mitä paikan päällä tapahtuu.

Ota aktiivisesti selvää alueen tilanteesta ja katastrofin syistä. Seuraa taustoituksia ihmisoikeusasiantuntijoilta (englanniksi) ja tutkijoilta. Väkivallan juurisyy on sorto ja sen ratkaisu on sorron lopettaminen. Sinun katseellasi on merkitystä.

Tavoitteenamme on saada kerättyä 10 000 allekirjoittajaa viikonloppuun mennessä. Jaa rohkeasti tätä adressia sekä apartheidia vastustavaa tietoa.

***

Thank you all, who have signed this petition so far. The petition will be handed to the government of Finland as soon as possible.

This message contains important information, which you can use to help prevent a genocide.

Join a demonstration next Saturday (21.10) starting at 15:00. We will gather at Rautatientori, from where we will move towards Senaatintori, Helsinki.

Bring a flower or candle with you in memory of the victims. You could also prepare a banner or wear a keffiyeh-scarf, if you have one. Please don’t bring any other flags than the Palestinian flag.

This demonstration is organized by the Finnish Peace Committee, Finnish-Arab Friendship Society, ICAHD Finland, Palestinian Voices in Finland and SUMUD - The Finnish Palestine network. There are a lot of protests being organized in Helsinki (and other cities). For example Palestinian Community in Finland association is organising one on Friday which starts at 17:00 from Elielinaukio.

We urge you to join and support organizations, which work for long term societal changes to end the occupation and apartheid. Equal, undivided human rights are the precondition for peaceful development. For information sign up to the SUMUD - The Finnish Palestine network newsletter. The new association works for thorough changes in how Finland acts regarding the realization of human rights and international law in Palestine and Israel.

The demand for humanitarian support in Gaza is huge, you can donate for example to Medical Aid for Palestinians. We are actively sourcing information on grassroots initiatives and organizations in the area which you can support. Information on these will be made available in the SUMUD newsletters.

Please follow Palestinians, to stay up to date on events in Gaza. News regarding demonstrations and current events are shared for example by Palestinian Voices in Finland, which is active on Instagram. For information sign up to the SUMUD - The Finnish Palestine network newsletter.

To gain an insight on what is happening in Gaza, the West-Bank and East-Jerusalem and Palestinians in Israel, we suggest following multiple different news outlets. Media in Finland has contextualized the conflict poorly. Dismissing the root causes behind the violence has led to the dehumanization of Palestinians, and is a factor in what we are witnessing now. For a broader view you can for example follow Al Jazeera and Mondoweiss. Also Jewish Voice for Peace is working actively for human rights and sharing news. Journalists in Gaza are risking their lives so that we can see what is taking place.

Be active in following the news and understanding the catastrophe. Follow what human rights experts and researchers have to say about the matter. The root cause for the violence is oppression and it can be resolved by ending it. Your gaze has an impact.

We aim to reach 10 000 signatories for this petition by the weekend. Please share the petition and information for fighting apartheid!