Sähkösavuketta säädeltävä sen todellisten riskien mukaisesti!


Vieras

#101

29.08.2015 20:19

Sairastan erittäin vaikeaa keuhkoahtaumaa,ja tähän asti en ole päässyt tupakasta eroon vaikka IHAN KAIKKI on kokeiltu! Nyt vaikuttaa enemmän kuin lupaavalta!! Nimim. 1kk höyryttelyä,enää pari röökiä päivässä...

Vieras

#102

29.08.2015 20:38

Sähkötupakka korvasi täysin tupakan ja henki kulkee☺

Vieras

#103

29.08.2015 22:51

Sähkötupakka on parantanut elämäni laatua, ei yskitä enää
sap23

#104 suomi ja sen eduskunta

29.08.2015 23:12

kyl suomen eduskunta on ihan pelle 


Vieras

#105

29.08.2015 23:35

Kyllä suomen eduskunta on ihan sekaisin kun saunan lyhty

Vieras

#106

30.08.2015 06:09

Itse olen päässyt eroon tupakasta sähkötupakan avulla. Myöhemmin jätin pois myös sähkötupakan. Taistelin monta vuotta lopettaakseen tupakan polton ja sähkötupakka oli paras vaihtoehto pääsylle savuttomaan elämään.

Vieras

#107

30.08.2015 09:17

Olen nyt höyrytellyt 3kk ja se on auttanut mua hyvin paljon pääsemästä tupakasta eroon ei ole enään närästyksiä ja haju sekä maku aisti on palautunut ja jaksan myöskin liikkua enemmän ja huom. Olen astmaatikko ja jos itse saisin valita niin kieltäisin normi tupakan kokonaan suomesta ja laillistaisin höyryttelyn koska se on paljon parempi 

rima

#108

30.08.2015 09:24

Miksi tämä täydellisesti toimiva tupakan vieroitushoito pitäisi "kieltää" (estää toimivat laitteet ja nesteet)? Itsekkin olen 27v polttanut tupakkia nyt 1,5v höyrytellyt jona aikana nikotiinia olen tiputtanut 1:10 osaan aloituksesta. viimeisen puolenvuoden aikana ei enää ole tehnyt mieli tupakkaa, eli kohta voin jo jättää nikotiinin kokonaan pois.


Vieras

#109

30.08.2015 09:46

Lakiluonnoksessa on liikaa olettamuksia ja uskomuksia tutkimustulosten sijaan koskien sähkötupakkaa; aivan liikaa sanoja tyyliin "saattaa", "voi" jne. Näillä perusteilla ei tulisi säätää lakeja.

Omakohtainen kokemus ja havainnointi osoittaa mm. seuraavia huomioita; toki tämäkään ei ole tieteellinen tutkimus, mutta vähintään yhtä vahvalla viivalla pitäisi olla, kuin lain olettamuksetkin:

1) Sähkötupakan makuvaihtoehdot ei juurikaan houkuttele ketään aloittamaan käyttöä, jos kokemusta perinteisestä tupakoinnista ei ole. Tunnen lukuisia sähkötupakan käyttäjiä, jotka kaikki ovat entisiä tupakoitsijoita. En tunne ketään, kuka olisi aloittanut suoraan sähkötupakan käytön. En myöskään tunne ketään, kuka tuntisi ketään, kuka olisi aloittanut suoraan sähkötupakan käytön.

2) Jos maku saattaisi houkutella aloittamaan sähkötupakan käytön ilman aiempaa perinteistä tupakointia, niin miksi nikotiinipurukumien lakritsi-, hedelmä-, ja minttumaut eivät houkuttele ketään aloittamaan tyhjästä purukumin jauhamista? Jos taas maku houkuttelee tupakoitsijoita siirtymään sähkösavukkeeseen, hyvä näin. Sähkötupakasta ei varmasti siirry ketään perinteiseen tupakkaan; en tiedä ketään kuka näin olisi tehnyt. Moni tupakoitsija on toki kokeillut sähkösavuketta, ja palannut polttamiseen takaisin, mutta ns. porttiteoria on tuulesta temmattu. Sähkötupakan maut ovat aivan jotain muuta, kuin poltettavan tupakan maku, jota varmastikkaan enemmistö ei pidä parempana, kuin sähkötupakkaa.

3) Sähkötupakointi on välineurheilua, ja se vaatii päivittäin omat aikansa. Akkuja pitää ladata päivittäin, nestesäiliöitä pitää täyttää, atomisaattoreita pitää vaihtaa, atomisaattoreita rakennetaan, nesteitä sekoitetaan, nesteitä tilataan, nestesäiliön osia puhdistetaan jne jne. Liikkuessa paikasta toiseen mukana kannetaan sähkötupakkaa, nesteitä, akkuja, latureita ym. Perinteiseen tupakointiin verrattuna alaikäisillä ei varmasti riitä mielenkiinto tälläiseen, varsinkin jos vertaa perinteisen tupakoinnin helppouteen. Perinteinen tupakointi on helppoa ostamisen/hankkimisen, sekä tarvittavien välineiden osalta ´- tupakka ja sytytin, joita on myös helppo pitää poissa aikuisten silmistä. Sähkötupakkaa vähänkin aikaa käyttäneet tietävät, että ns. aloituspakkauksilla ei pitkälle pötkitä. Laitteiisiin ja nesteisiin kerralla käytettävät summat lienevät usein huomattavasti isompia, kuin alaikäisten tulotaso antaa myöden; varsinkin verrattuna tupakka-askin ja sytyttimen hintaan.

Sähkötupakka on verrattain uusi asia, ja asenteet siihen luonnollisesti vaihtelevat maittainkin. Perinteinen tupakkakin ehti olla aikoinaan maailman markkinoilla pitkään, ennen kuin sen haittapuolia alettiin ymmärtää. Ymmärrettävää on myös se, että sähkötupakasta on verrattain vielä vähän kokemuksia, ja tutkimustuloksia, ja halutaan estää, ettei tästäkin tulisi samanlaista, kuin tupakasta. Suorat kiellot eivät kuitenkaan ole se paras lähtökohta, vaan tutkimus, tutkimus ja tutkimus ilman olettamuksia. Tieteellisessä maailmassa kaikkien ei tarvitse keksiä pyörää itse, vaan voidaan käyttää avuksi myös aiempia tutkimustuloksia, joita esim. sähkötupakan osalta on tehty vaikkapa Englannissa. Sähkötupakkaan siirtyminen on oikeasti erittäin tehokas keino, vaikka täälläkin vain hoetaan mantraa siitä, että ole riittävää tieteellistä näyttöä. Tieteellistä näyttöä saa, jos edes sitä tutkii. Ja sitä on muualla tutkittukkin.

 

Reijo _ Eerikäinen

#110 pelokas sähkötupakan kohtalosta

30.08.2015 09:53

Yli 39 vuotta tuli tupakoitua. Muutama kerta lopetus yrityksiä mahtuu tuohon 39 vuoteen. Purukumia ja laastariakin tuli kokeiltua nikotiinin korvaajana, mutta minkäänlaista helpotusta en havainnut joten tupakointi jatkui. Tupakkaa paloi pari askia päivässä, eikä polttamani tupakat olleet kevyt savukkeita, siis sätkiä ja joskus tuli hankittua punainen nortti aski.

2 vuotta sitten kokeilin tätä sähkö höyrykettä, ja hups se oli siinä. Tupakatta ole ollut 2 vuotta ja haju- ja makuaisti on parantunut. Tupakan jätettyäni loppui aamuyön heräilyt, koska yksin ihan sietämättömästi.

Tällä hetkellä höyrykenesteiden käyttö on laskenut lähes puoleen ja nikotiini määrä on vähentynyt 18 - 26 milligrammasta 3 - 5 milligrammaan.


Vieras

#111

30.08.2015 09:58

Höyrytän ja sen avulla päässy tupakasta eroon sekä terveydentila parantunu huomattavasti !!
DigitalSummers

#112 25 vuoden tupakointi loppui höyryllä

30.08.2015 10:44

Olen yrittänyt lopettaa lukuisia kertoja ja kokeillut kaikki nikotiinikorvaustuotteet ja lääkkeet enkä onnistunut lopettamaan tupakointia. Kun vaihdoin höyryyn, en ole sen jälkeen polttanut ainuttakaan tupakkaa. Keuhkokuvassa lääkärin mukaan nyt tupakoimattoman keuhkot. Reilu vuosi nyt höyryllä ja nikotiinin määrä vähenee pikkuhiljaa. Ymmärrän hyvin, ettei höyrytin ole täysin vaaraton, mutta oma terveyteni kertoo enemmän kuin varmasti, että se on huomattavasti terveellisempi vaihtoehto kuin tupakka.

Höyryttimiä ei missään nimessä saa rajoittaa kaavaillulla tavalla, se ei palvele ketään muita kuin tupakkayhtiöitä. Säännöksiä laitteiden sähköturvallisuudesta ja nesteiden puhtaudesta sekä ikärajasta on hyvä olla. Mutta tällaisenaan lakimuutos on edesvastuuton esitys tupakoitsijoiden terveyden hinnalla.


Vieras

#113

30.08.2015 11:15

Allekkirjoitin koska, se autto mut eroon tupakasta yli 20v tupakoinnin jälkeen.

Vieras

#114

30.08.2015 11:19

Olen siirtymässä kokeilijaksi, oikeasti sillaksi irti tupakasta.

Vieras

#115

30.08.2015 12:00

Tavallisen tupakan poltto loppui seinään sähkösavukkeella.
Flashbox

#116

30.08.2015 13:32

Olen polttanut tupakkaa 14 vuotiaasta vähintään askin päivässä, viimeisinä vuosina n. 50 kpl päivässä ja olen yrittänyt lopettaa tupakoinnin näiden Nicorettejen ja Champixien ym. avulla. Ei ole toiminut. Sähköröökin avulla olen ollut polttamatta savukkeita nyt n. 2 kk ja olen erittäin ylpeä itsestäni ja kiitollinen siitä, että joku on näin loistavan keksinnön tehnyt. Henki kulkee ekaa kertaa elämässä niinkuin sen olisi pitänyt kulkea aina ja ruokakin maistuu siltä kuin sen oikeasti pitäisikin maistua. Lokakuussa mittariin tulee 54 v. Kiitos sähköröökistä!

 


Vieras

#117

30.08.2015 13:38

14kk ilman tupakkaa höyryn avulla. n. 17kk sitten jouduin lääkäriin kuukauden kestäneen flunssan takia, minulta röntgenkuvattiin pää ja keuhkot. Keuhkotilavuuteni oli tällöin 350l eli todella pienet. Viime aikoina kun olen testannut, on tilavuus kasvanut 600 litraan, mikä alkaa olemaan jo hyvä. Kaikki tämä on vain sen ansiota, että heitin röökit mäkeen ja aloitin koko päiväisen sähkötupakan käytön.


Vieras

#118

30.08.2015 13:40

1.5v sähköistä käyttäneenä seuraavat asiat on tapahtunut. Makuaisti on parantunut, hapenottokyky parantunut merkittävästi.

Vieras

#119

30.08.2015 16:59

E-savuke on hyvä keino välttää tupakan lukuisat haitat mutta silti käyttää samankaltaista nautintoainetta samoissa totutuissa tilanteissa!

Vieras

#120

30.08.2015 18:44

Sain vihdoin lopetettua tupakoinnin 26 vuoden jälkeen (ja perheenjäseneni 48 vuoden jälkeen) kerrasta. Laastarit, purkat, inhalaattorit, imeskelytabeltit ja reseptilääkeet, kaikki on kokeiltu, koska halu lopettaa on ollut koko ajan suuri. Millään muulla riippuvuus ei katkennut, tosin reseptilääkkeillä se oli lähellä, koska hengenlähtö oli lähellä, kai siinä olisi sitten riippuvuuskin loppunut. 

Ennen päätöksentekoa on tutustuttava riippumattomaan ja korruptoimattoman tahon tuottamaan tietoon ja tutkimuksiin. Höyryttely on ainoa tapa aivan oikeasti saavuttaa "savuton Suomi". Nyt ei saisi mennä p***e edellä puuhun. On hankittava tietoa asiasta, ennen kuin voi tehdä päätöksiä. Mutu-tiedon ja kuulopuheiden perusteella tehdyt päätökset voivat aiheuttaa suurta vahinkoa

sukkajumala

#121 hope so

30.08.2015 19:07

Toivotaan että tällä adressilla olis edes jotain vaikutusta, normaalistihan nämä ovat aivan turhia eivätkä vaikuta minkään asian suuntaan tai toiseen.. Tee kansalaisalote


Vieras

#122

30.08.2015 19:20

1,5kk höyryttelyä takana,kerrasta poikki 35 vuoden tupakointi.

Vieras

#123

30.08.2015 19:23

koska itsekkin höyryttelen ja pääsin samantien tupakasta eroon
lepi

#124

30.08.2015 22:18

Noin 2 vuotta savutonta elämää 18 vuoden tupakoinnin jälkeen. Tupakointi loppui höyryttelyn avulla 2 viikon jälkeen. Tupakkaa paloi punainen maxiaski päivässä. Nykyään herätessä ei tarvitse kakoa mustaa limaa keuhkoista, jaksan juosta ja liikkua paremmin, olen virkeämpi, en haise pahalle, maistan ja haistan taas sekä olen kaikin puolin terveempi ihminen. Höyryttelyä ei missään nimessä pidä rajoittaa esillä olevan ehdotuksen mukaisesti. Höyryttelyn avulla TUHANSIA Suomalaisia voidaan pelastaa tupakan aiheuttamilta kuolemilta, itseni mukaan lukien. Älkäää päättäjät tuomitko Suomalaisia tupakoitsijoita kuolemaan typerien rajoituksien kautta. Eikös tavoitteena ole kansalaisten hyvinvointi?!?


Vieras

#125

31.08.2015 01:43

Itse höyrytellyt n 2v, tupakka on jäänyt pois ja nikotiini pitoisuus höyryssäkin tippunut jo yli puolella. Ei muuten tule niin usein tupruteltua kuin ennen, varmasti kiitos sen, ettei e-nesteistä löydy nikotiinin koukuttavuutta ja imeytyvyyttä pahentavia lisäaineita kuten tupakasta.

Myös erittäin kätevää että sitä nikotiinipitoisuutta voi portaattomasti laskea, helpompi päästä koukusta.

Olisihan se aika rajua jos suomi sortuu puolustamaan isoa tupakkateollisuutta omien kansalaistensa terveyden kustannuksella..