Vaasan musiikkiluokkien puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Vaasan musiikkiluokkien puolesta.


Vieras

#2701 Ohvon tapaus

04.07.2014 17:42

Verrosesta, Tapio Lehdosta, Juha-Pekka Lehmuksesta

8 § Työsuojeluvaltuutetun tehtävät, asema ja oikeudet

Työsuojeluvaltuutetun tehtävät on määritelty valvontalain 31 §:ssä. Työsuojeluvaltuutetun oikeudesta keskeyttää vaarallinen työ säädetään valvontalain 36 §:ssä.

Vieras

#2702 Re: No, mä en osaa tuohon vastata. Huhh

04.07.2014 22:57

#2674: - No, mä en osaa tuohon vastata. Huuhh

Millä tasolla me ollaan ...?

Tirkistelijä on edelleen rankaisematta

#2703 Salakatselijakin kuuluu joukkoon

05.07.2014 07:28

Tuli mieleen tapahtuma josta ei ole puhuttu ja se on salakatselu tai tirkistely. Oikeudessa joku väitti Jurin levitelleen väärää tietoa mutta asiahan paljastui salakatseluksi. Joku röyhkeä (sietäisi saada potkut mutta potkut saa vain jos on nuhteeton ja mallikelpoinen) oli penkonut Jurin papereita, eli laittomasti tirkistellyt ja sitten levitellyt yksityispapereista lukemaansa. Sietäisi edes hävetä kun kehtasi julkisesti tunnustaa tirkistelleensä.

En ota kantaa tiedon oikeellisuudesta.

Tirkistelijä väitti Jurin levittävän  väärää tietoa mutta hänhän itse sitä levitti.


Vieras

#2704

05.07.2014 19:26

Kysykää Mikko Savelalta

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

07.07.2014 09:07



Vieras

#2706 Kaleva, 7.7.2014

07.07.2014 22:27

”Noin 140 000 suomalaista kokee kiusaamista työpaikoilla. Työterveyslaitoksen mukaan työhyvinvoinnin laiminlyönnin kokonaiskustannukset yhteiskunnalle ovat lähes 30 000 000 000 euroa vuodessa.”

Jos ensimmäisestä numerosta voisimmekin vielä ajatella, että se on subjektiivista, toinen on jo todeksi muuttunut ja jopa rahassa mitattu fakta. Miten työpaikkakiusaamisen määrää voitaisiin vähentää ja estää, on iso kysymys.

Alan ammattikirjallisuuden mukaan ilmiön taustalla on lähestulkoon aina narsistisia johtajia. Sellaisia ihmisiä, jotka ovat ulospäin erittäin fiksuja, mutta joilla on heikohko itsetunto. Heillä on erittäin heikko empatiakyky ja he tuntevat olevansa henkisesti tasapainossa vain, kun voivat alistaa toisia.

Ilmiönä työpaikkakiusaaminen on uusi. Mistä se on peräisin? Suurin osa tutkijoista näyttää syyttävää sormea kulutuskeskeiselle kulttuurillemme ja massamedialle, joka synnyttää ”minä minä minä -ajattelun”, ”ihmistyypin, joka on itsekäs ja loputtoman ahne eikä kykene ottamaan huomioon muita luontokappaleita, vaan käyttää kaikkea ja kaikkia hyväkseen.” (Brita Jokinen, NUT 1/2014)

Miten vähentää johtajiksi päässeiden narsistiesimiesten aiheuttamaa vahinkoa? Välitön ja ehkä tärkein keino on lakimuutos. Tällä hetkellä laki ja erilaiset säädökset suojaavat monella tavalla turhaan ja epädemokraattisesti esimiehiä. Tämä on oma vahva kokemukseni. Tässä muutama esimerkki.

Esimiehen antamasta varoituksesta ei voi valittaa mihinkään foorumiin. Työntekijä ”ei saa asettaa esimiestään huonoon valoon”. Se estää alaista kertomasta häneen kohdistuvista kiusaamistapauksista tai toista alaista puoltamasta epäasialliseen kohteluun joutunutta kollegaa.

Kun epäasiallisen kohtelun uhriksi joutunut alainen valittaa Aluehallintovirastolle (AVI), se kostautuu useimmiten myös itselleen valittajalle. AVI voisi estää tehokkaasti kiusaamista, jos kannanottovelvoitteen lisäksi laki velvoittaisi kunnan käsittelemään AVI:n toteamat vääryydet, tekemään tarvittavat johtopäätökset taikka jos laki velvoittaisi AVI:n tekemään automaattisesti rikosilmoituksen, mikäli siihen aihetta löytyy.

Samaa voisivat miettiä lainsäätäjät koskien hallinto-oikeutta. Nykyään hallinto-oikeus käsittelee työpaikkariitoja vain ja ainoastaan hallintomenettelyn kannalta. Työnantajapuoli aivan varmasti miettisi mennäkö epäasiallisessa kohtelussa irtisanomiseen saakka, jos laki velvoittaisi hallinto-oikeuden siirtämään hallinto-oikeuden käsittelyssä ilmitulleet mahdolliset rikosoikeudelliset teot rikospoliisille tutkittavaksi.

Ehkä epäasiallinen kohtelu vähenisi radikaalisti, jos esimies olisi vastuussa teoistaan sekä hallinnollisesti että taloudellisesti. Jos esimies häviää jutun hallinto-oikeudessa, kaupunki on häviäjä ja maksaja (kymmenien tuhansien eurojen edestä), mutta jos uhri häviää, hän on maksumies. Kohtele tällainen käytäntö esimiestä ja alaista tasavertaisina?

Koska narsismi ja työpaikkakiusaamiset ovat suhteellisen uusia asioita, ne ovat lähestulkoon tuntemattomia myös poliiseille ja sen takia ongelmallisia. Näiden rivien kirjoittaneellekin sanottiin vilpittömällä myötätunnolla, että ”tällaisia tapauksia ei ole tullut vielä vastaan, emme oikein osaa tälle tehdä mitään”. Minulta kysyttiin, voisinko itse etsiä pykäliä, joita mahdollisesti rikottiin.

Juri Kadar, filosofian tohtori
Vaasa

Vieras

#2707 Mykkäkoulumestari

08.07.2014 20:52

#2704: -

 

 

Vaasan hallinto-oikeus

1:50:45

Ylisalmi: Ja sitten tämä asiakokonaisuus, tästä materiaalia opettajainhuoneessa (= Kadarin henkilökohtaisia papereita). Oletko sinä tehnyt havaintoja tuona lukuvuonna 2011/2012, että siellä olisi ollut asiattomia Juri Kadarin paperinippuja?

Savela: Kyllä! No, en ole papereita tarkemmin tutkinut, mutta olen huomannut, että se vaan ollut ö tällaisia öö, pi… pinossa olevia papereja tai semmosia muutaman sivun neljän sivun ja jotain tällasia papereita, minkä hän on kirjoittanut jotain tuota niin pak … on asioita, niitä jätetty sitten ööö o opettajainhuoneen pöydälle tai tulostimen viereen tai ööö, o opettajakoneen, opettaja-tietokoneen viereen jätetty niitä papereita …

Ylisalmi: Luitko tai tai silmäilitkö kuitenkaan joitain papereita.

Savela: Kyllä, kyllä! Kyllä olen joskus katsonut ja … ja ihmetellyt.

Ylisalmi: No, kerro, mitä …

Savela: Jossakin oli oli sellaisia ö.. nnnn..  so.. solvattiin ö… aika usein se …? toi esiin ... esimieheen .. oleviin solvauksia, jossa niin kuin harr?… hyvinkin kärkkäästi.

Ylisalmi: Kävikö silmiisi sana AVI tai Aluehallintovirasto.

Savela: Ööööhn! (…) en muista (…).

1:52.50

Ylisalmi: Kerroitko noista havainnoista rehtorille?

Savela: Öö, olen saattanut sanoa kyllä jossakin vaiheessa, ett siellä joitakin papereita.

1:54:20

A. W: Onko sinulla tapana pitää mykkäkoulua muita opettajia kohtaan?

Savela: Ei ole. (…) Jos työtehtäviä … liittyviä asioita niin olen aina keskustellut asioista.

 

 


Vieras

#2708

09.07.2014 11:12

1:54:20
Wargelin: Onko sinulla tapana pitää mykkäkoulua muita opettajia kohtaan?
(…)
Savela: Ei ole.
Wargelin: Eli jos joku opettaja näin ilmoittanee, se sitten valehtelee.
Savela: Jos puhutaan mykkäkoulusta sillä tavalla, että en pysty puhumaaan asioista hänen kanssaan silloin kyllä ?...? Jos työtehtäviä … liittyviä asioita niin olen aina keskustellut kyllä asioista.
qwerty

#2709 Re: Salakatselijakin kuuluu joukkoon

09.07.2014 12:22

#2703: Tirkistelijä on edelleen rankaisematta - Salakatselijakin kuuluu joukkoon

Yksinkertainen konsti tirkistelyä yms vastaan: Työpaikan työpisteille ei pidä koskaan jättää henk.koht. papereita esille ja pinoihin.

Valitse nimimerkki

#2710 Otsikko

09.07.2014 14:03

Vai oli Savela se tirkistelijä. Siitä tulee kai KO:ssa sakot Savelalle. Salakatselu on luvatonta. Ei siitä yleensä muuta tuu mutta saada sakot "tirkistelystä" ei koskaan kuulosta hyvältä. Eikä tirkistelijä ole suosiossa yleensäkään työpaikoilla.
qwerty

#2711 Re: Otsikko

09.07.2014 14:20

#2710: Valitse nimimerkki - Otsikko

Toki salakatselu on luvatonta mutta miksi ihmeessä pitää levitellä arkaluontoisia henkilökohtaisia papereita työpaikalla ympäriinsä, jossa kuitenkin on ilmeisesti monia kymmeniä työntekijöitä paikalla päiväsaikaan.


Vieras

#2712 Re: Re: Otsikko

10.07.2014 15:22

#2711: qwerty - Re: Otsikko

Missään ei ilmene, että niitä olisi levitelty vaan kaikessa on selvinnyt, että niitä on säilytetty työpisteen vieressä siten kuin asiakirjoja yleensä käsitellään.  Niiden lukeminen on vaatinut asiakirjapinon erityistä plaraamista ja erityistä toisen yksityisyyteen tukkeutumista erityistä röyhkeyttä käyttämällä.  Oletusarvona aikuisten ihmisten hyviin tapoihin kuuluu ettei toisten yksityisasiakirjoja tirkistellä.

Jokainen tuo työpaikalle henkilökohtaisia tarvikkeita.  Jätätkö sinä kännykän tsi kalenterin tai asiakirjaprojektisi kotiin?  Jos työpaikalla on pääte niin asiakirjojen paikka on päätteen vieressä.  Jos unohdat asiakirjojasi niin ei niitä toinen saa lukea vai Luetko toisten yksityisasiakirjoja?  Jos kaikesta huolimatta tulee salaa tirkistelleeksi toisen yksityisasiakirjoja niin vaatii erityistä ajattelemattomuutta kertoa siitä julkisesti sillä siitä voi tulla sakot kuten tässä saattaa käydä.

Yleensä ti

rkistelystä ei seuraa mitään mutta jos sitä käyttää toista vastaan, kuten nyt on käynyt, niin silloin tulee esille sen laittomuus.  Tässä asiassa on tehty paljon laittomuuksia ja niistä nyt sitten luultavasti rangaistaan.Jos kokorkeimmassa hallinto-oikeudessa käsitellään rikosoikeudellisia seikkoja niin tirkistely on siinä mukana ilman muuta.

 

 


Vieras

#2713

10.07.2014 16:51

Vähän sama kun menisi opettajanhuoneessa olevaa naisen käsilaukkua penkomaan. Kyllä järjen pitää sanoa, että se on luvatonta. Ei voi vedota siihen, että miksi se on mukana "työpaikalla ympäriinsä, jossa kuitenkin on ilmeisesti monia kymmeniä työntekijöitä paikalla päiväsaikaan."

Kyse on   aikuisista ihmisistä joiden tulee tietää missä menee raja.


Vieras

#2714

10.07.2014 17:10

Jos olisin tirkistelijä niin olisin visusti hiljaa asiasta.

Vieras

#2715

10.07.2014 17:16

Kuinka joku voi olla niin tyhmä, että tunnustaa tirkistelleensä?

Vieras

#2716

10.07.2014 17:21

Tässä  epäilty tirkistelijä tunnustaa.
"Ylisalmi: Luitko tai tai silmäilitkö kuitenkaan joitain papereita.

Savela: Kyllä, kyllä! Kyllä olen joskus katsonut ja … ja ihmetellyt.

Ylisalmi: No, kerro, mitä …

Savela: Jossakin oli oli sellaisia ö.. nnnn.. so.. solvattiin ö… aika usein se …? toi esiin ... esimieheen .. oleviin solvauksia, jossa niin kuin harr?… hyvinkin kärkkäästi."

Sakot tulee tirkistelystä melko varmaan. Ei olisi uskonut Savelasta epäiltyä tirkistelijäksi.


Vieras

#2718 Re: Re: ennuste

11.07.2014 09:00

#2717: - Re: ennuste

Tirkistely on niin pieni munaus, että sillä saa korkeintaan palkankorotuksen sillä sen pitää olla "emämunaus" jolla saadaan tuhansia euroja katoamaan, että pääsee esimieheksi.  Siis jos käytäntö ei ole muuttunut.


Vieras

#2719 Re:

11.07.2014 10:35

#2715: -

Niinpä ...


Vieras

#2720 Savelan mainitsemista "solvauksista" = Nummelan toimintatavat = Jurin arkipäivät Onkilahden koululla

11.07.2014 10:48

#2707: - Mykkäkoulumestari

"Savela: Jossakin oli oli sellaisia ö.. nnnn..  so.. solvattiin ö… aika usein se …? toi esiin ... esimieheen .. oleviin solvauksia, jossa niin kuin harr?… hyvinkin kärkkäästi."

Solvauksetko?

 

VHO:n asiapapereiden joukosta

Jurin ao. muistiinpanon kertomia ei ole missään vaiheessa käsitelty eikä kiistetty! Kyseinen muistiinpano oli mukana kokouskutsussa(syytösluettelon mukana) koskien mahd. irtisanomista, mutta ei enää lautakunnan kokouksessa.

 

 

"ILMOITUKSENI JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Kesäloman aikana:

Kirsi Ikäheimonen kutsui luokseen Anne Tienhaaran käsitelläkseen hänen kanssaan hänen vararehtoriasemaansa liittyviä velvollisuuksia, sitä että hänen on pysyttävä johtajien rintamalla. Hän on siis tehnyt väärin, kun työsuojeluasiamiehenä osallistui kokoukseen 30.3.2011 ja kirjoitti alle vastineessani esitettyjen paikkansapitävyyden puolesta. (Tätä allekirjoitettua vastinetta Swanljung ei liittänyt kokouksen muistioon eikä lähettänyt nähtäväksi Aluehallintovirastolle.) Tienhaaraa on puhutellut asiasta loman aikana myös Kari Nummela.

Kesäloman aikana:

10.8.2011 Kouluni rehtori kutsui minut loman viimeiseksi päiväksi kahdenkeskiseen keskusteluun. Olisin halunnut ottaa mukaani työsuojeluasiamiestä, Anne Tienhaaraa, mutta se mahdollisuus kiellettiin minulta:  ”esimies voi pyytää ja jopa velvoittaa alaistaan keskustelemaan hänen kanssaan kahden kesken” (kopioitu Nummelan 11.8.2011 minulle lähettämästä kirjeestä).

11.8.2011

Vaikka työsuojeluasiamies oli talossa valmiina tulemaan seuraamaan keskustelua, hän ei saanut tulla. Keskustelun kulusta minulla ei siis ole todistaja.

Keskustelun aiheita:

- mahdollinen työpaikanmenetys ilmoituksieni johdosta

- syyttely, että tapahtuneista olen tehnyt ilmoituksen poliisille ja aluehallintovirastolle. Hän kysyi useita kertoja: ”Luuletko tosiaan, että voit olla tässä talossa tehtyäsi rikosilmoituksen poliisille ja kirjoiteltuasi työsuojelulle minusta” - Kerran hän tunki samalla melkein aivan kasvoihini poliisin hänelle lähettämän paperin. Pyysin, että hän ei käyttäisi väkivaltaa. Hän hillitsi itseään hieman. Hän käski menemään tekemään ilmoituksia hänestä Haagiin.

- syyttely, että teen hänestä ilmoituksia, ja kehtaan mennä hänen tyttärensä lakkiaisiin. (Tilaisuuteen esitettiin kutsu koulun kaikille opettajille.)

- Nummela syytti sillä, että käytöksessäni on vika: ”Etkö tajua, että käytöksessäsi on vika?” ”Sinulla on jo yksi varoitus päällä, ja minä voin kirjoittaa seuraavan koska vain, ja se on sitten vakava asia. Sinun tulee etsiä itsellesi oikea rehtori muualta.”

- Hän syytti minua sillä, että opettajayhteisö on jo kyllästynyt tähän aiheeseen, se ei enää kestä tätä asiaa enää. (Vastasin, että minä en ainakaan puhunut näistä asioista kenellekään, sillä se on kielletty minulta. Sen sijaan toinen osapuoli puhuu jatkuvalla syötöllä selkämme takana, johon oli hyvänä esimerkkinä se, kun koulun vahtimestari tuli joku aamu ”kyllästyneenä”-tuohtuneena, että minä teen Karista rikosilmoituksen poliisille ja sitten kehtaan mennä tyttärensä lakkiaisiin. Vahtimestari ei voinut tietää poliisi-ilmoituksesta, kun vain Nummelalta.)

- Hän sanoi, että erään meitä vastaan yllytetyn kollegan (kevätkauden toiseksi viimeinen päivä lasten kuullen) esittämiä haukkuja: ”Te (musiikinopettajat vit.lette ja valehtelette”, Juri on narsisti) ei tulla käsittelemään, sillä kyse oli ”vanhoista asioista”, se oli meille oikein. (Itse en tiedä, mistä vanhoista, kuinka vanhoista asioista lie kyse.)

- Hän ei voi sallia, että näistä minun asioistani puhun eri tahoille (tarkoittaen esim. Aluehallintoa, sillä siten minä likaan omaa pesää.

- lopuksi hän kielsi minut kirjoittamasta enää sähköpostiviestiä

 

11.8.2011

Keskustelin työasiamies Anne Tienhaaran kanssa, ja kun kysyin, että miksei hän voi auttaa minua, hän pyysi minulta anteeksi: hänet on virka-aseman menetyksen uhalla kielletty olemaan jatkossa minun asiallani.

 

12.8.2011

lukuvuoden ensimmäinen kokopäiväisen opettajien kokous

Kari Nummela on kertonut opettajakunnalle, että apulaisrehtori Anne Tienhaaran kanssa kesän aikana on käyty keskusteluja kouluvirastossa, joissa ”selvitettiin”, mikä apulaisrehtorin tehtävä on. ”Todettiin, että hän on rehtorin työpari”. Kesän aikana käytyjen  keskustelujen pohjalta hänellä on (nyt) ”täysluottamus” Anne Tienhaaraan.

 

Syyskuun ensimmäisessä

opettajien kokouksessa, valittiin 1 ½ vuoden jakson jälkeen Anne Tienhaaran tilalle uusi työsuojeluasiamies. Asiasta kuulin toisilta opettajilta, sillä opettajien kokouksissa en voi olla enää läsnä, sillä niiden ajankohtaan on järjestetty minulle tunteja.

 

3.10.2011 klo 18.30

Vaasan musiikkiluokkien vanhempien tuki ry:n vuosikokous, Onkilahden koululla. Kysyttyäni Nummelalta ennen kokousta, että saanko mennä tähän kokoukseen, hän sanoi painokkaasti: Vuosikokoukseen saat mennä.” Kun kysyin, että hallituksen kokoukseenko en, hän vastasi uudestaan: Vuosikokoukseen sinä saat mennä.” Keskustelun kuuli Reijo Koski, tuki ry:n entinen johtaja. (Kari Nummelan kanta siitä, että saanko käydä Vaasan musiikkiluokkien vanhempien tuki ry kokouksissa, perustuu ilmeisesti kevään 2011 kokouksiin, joissa Harry Swanljung on sanonut selvin sanoin, että minulla ei ole menemistä yhdistyksen kokouksiin.)

 

27.10.2011

Opettajien huoneen piano siirrettiin koulun pihaoven eteen kysymättä, sanomatta yhtään mitään. Piano on ollut tärkeä työväline Anne Tienhaaralle ja minulle, joka näkyi myös siitä, että sen päällä oli työn alla olevia Joulun ja kevään kuoroteoksia. Pianon siirron yhteydessä on hävinnyt nuotti, jonka oli esivalmistelun alla. Siinä meni n. 2-3 tunnin työni.

 

28.10.2011

Kari Nummela sopii sellosoiton opettajan kanssa sellojen ostoksesta vanhempien tuki ry:n varoista ilman, että siitä olisi kertonut etukäteen mitään. Vanhempien tuki ry:n tilillä on n. 15 000 euroa, joka on hankittu - jäsenmaksua lukuun ottamatta - ainoastaan meidän alakoulun musiikinopettajien ilmaisella työllä; mm. joululevyn tekemisellä (tuloja n. 10 000), mitä rehtori ei suositellut tuki ry:lle tehdä meidän musiikinopettajien kanssa.

 

29.12.2011

Kari Nummelalta saan ohjeen olla yhteydessä Sami Salmivuoren, Vaasan sotilassoittokunnan kapellimestarin kanssa koulussa pidettävässä Itsenäisyyspäivän juhlassa esitettävistä kuorokappaleista. Tein ohjeistuksen mukaan. Kun aamulla ohjelmasta vastaava opettaja kertoikin, että kuoro ei esitä mitään. Juhlan jälkeen sain rehtorilta haukut, että Sami Salmivuori kyseli minulta, missä kuoro oli. (Minä kun en saa olla mukana opettajien kokouksissa enkä sähköpostiyhteydessä rehtoriin.)

 

1.12.2011

Ennen näkemättömän, sanoisin pelottavan tiukat ohjeet, millä ehdoilla saan järjestää oppilailleni esiintymismatkat Finlandia-taloon. (Kutsujana japanilais-yhdistys.) Kari Nummelaan saan olla sähköpostiyhteydessä edelleen vain muiden opettajien sähköpostin välityksellä, joista Anne Tienhaara on jo ilmaissut (kirje 2.12.2011), että häntä tämä käytäntö häiritsee.

 

5.12.2011

Koulumme työsuojeluasiamies Kira Genas kertoi, että hänelle sanoi Tapio Lehto ja muut, että hänen pitää pysytellä asiassani ulkopuolella. Joten hän ei enää kuuntele minua. Tämä on sitten toinen koulumme työsuojeluasiamies, joka kiellettiin käsittelemästä asiaani. Toki jälkimmäistä ei ole vielä uhkailtu viran menettämisellä, kuten edellistä, Anne Tienhaaraa.

 

20.12.2011

Onkilahden koululla päivähoidon opettajat riitaantuivat keskenänsä. Kari Nummela kutsui koolle kokouksen toisin kuin Kadarin asiassa aikaisemmin. Tähän kokoukseen sai kutsun automaattisesti Kira Genas, koulun nykyinen työsuojeluasiamies.

 

Huom! Kadarin asioihin ei koskaan kutsuttu koulun silloista työsuojeluasiamiestä, Anne Tienhaaraa. Kun hän tuli kerran kuitenkin itse oma-aloitteisesti Kadaria vastaan järjestettyyn kuulemistilaisuuteen, hänet heti sen jälkeen uhkailtiin vararehtoriviran menettämisellä. Uhkailu jatkui pitkään kesäloman aikanakin. Tapauksen jälkeisellä syksyllä pantiin uudet työsuojeluasiamiesvaalit, ja valittiin Tienhaaran tilalle Kira Genas. Kun olisin kääntynyt hänen puolelleen, 11.12 päivän tapahtumien johdosta, hän pyysi minulta (Anne Tienhaaran tavoin) anteeksi, hän ei saa käsitellä minun asioitani, Tapio Lehto ja muut antoivat hänelle sellaiset ohjeet. Annoin hänelle anteeksi.

 

24.1.2012

Ks x:en ja muiden poikien tarinoita

24.2.2011

Pojat myöhästelevät kuorotunneilta. Toisen tunnin alussa oven edestä kuuluu pitkään meteli. Pallo lentää tunnille. Äidit ja Kari Nummela syyttävät tapahtuneista Anne Tienhaaraa ja Kadaria. Anne Tienhaaraa myös siitä, että miksi hän puolusti äideille Kadaria.

25.2.2011

Alakoulun musiikkiluokkien opettajien kokouksessa kävi ilmi, että Pohjalaiseen laitetun jutun mukaan musiikkiluokille voi pyrkiä vain 3.-4. luokalle. Päätetään yksimielisesti pyytää oikaisun Kari Nummelan kautta. Kari Nummela ei suostu pyytämään oikaisua. Käännyttiin Swanljungin puoleen, joka ei myöskään. (Kirjevaihto tallennettuna.)

Kokouksessa ei ymmärretä, mitä varten pitää tehdä kysely musiikkiluokista vanhemmille.

30.1.2012

Juri pidetään edelleen loitolla. Järjestetään jo toinen kysely-kokous, johon Jurilla ei ole asiaa. Saulia (suomalaissyntyistä ja Suomen kouluja käynyttä) kyllä meinattiin kutsua, mutta Anne Tienhaaran kysymyksen jälkeen, otetaanko mukaan alakoulun musiikinopettajat, niin (hiukan kummallisella äänensävyllä) peruttiin ajatus. (Kun alakoulun opettajien joukossa olisi ollut mukana Juri eikä häntä suvaita.)

Rehtorit ovat järjestäneet kyselykokouksen siten, että kysymykset tekevät toisistaan erotettuina yläkoululla yläkoulun opettaja (+ ilmeisesti matiikan lehtori-rehtori P. Käräjämäki) ja alakoululla alakoulun musiikinopettajat. Kysymykset uudessa kokouksessaan yhdistävät rehtorit? Jonka lähettävät vielä kerran takaisin musiikinopettajille (ylä- ja alakouluun) hyväksyttäväksi?   Huolimatta siitä, että aikaisemmassa kokouksessa musiikinopettajat (1.-9.) päättivät yksiäänisesti olla yhdessä tekemässä OPS:ia. (Toki Merja Krook käski muuttaa heidän pöytäkirjansa.)

Yhteenveto:

n. 1-5 kokousta (n. 10 tuntia): Knookala kuunteli musiikkiluokkatoimintaan perehtymättömän Kuula-opiston rehtorin, äitejä, Swanljungin, musiikkiluokkatoimintaan myös perehtymättömän Pirkko Käräjämäen ja kuuntelematta ainuttakaan ammattilaista antaa määräyksen, mm. asiakastyytyväisyyskyselyn teettämisestä. Pirkko Käräjämäki sitä kuulemma (kun kolme kertaa tuli jo ”takkiin”) ei haluakaan ja jota Kadarikin ammatillisiin syihin vedoten oli aikoinaan jo vastustanut.

1. kokous (2 tuntia):             rehtorit ja apulaisrehtorit: päättävät tehdä kyselyille aihepiirejä.

2/a. kokous (?tuntia) yläkoululla: mat. lehtori ?Pirkko Käräjämäki ja mus. lehtori Sauli Perälä laativat kysymyksiä.

2/b. kokous (2 tuntia)           alakoululla: alakoulun musiikinopettajat eivät ymmärrä, mikä on kyselyn tarkoitus. Päättävät, että ainakin lukiolaisilta on kysyttävä, sillä (”he ovat jo ostaneet tavaran, tuntevat sitä”) he ovat läpikäyneet musiikkiluokkia tietävät ainakin jotain. (Toki ammatillisesti on sekin kyseenalaistettavaissa)

3. kokous (2 tuntia): rehtorit ja apulaisrehtorit: tutkivat saapuneita kysymyksiä. Yläkoulun rehtori tyrmää alakoulun musiikinopettajien pyynnön, että asiakastyytyväisyys-kysely olisi teetettävä ensisijaisesti lukiolaisilla eikä asioista mitään tietämättömillä vanhemmilla. Rehtorit ja apulaisrehtorit ehkä yrittivät yhdistää ala- ja yläkoululta saapuneita kysymyksiä. Ei onnistunut. Tämän hetken versio on pahasti kesken. Siinä on n. 30 kysymystä. Osasta niistä ei pysty sanomaan, että mihin se tähtää (esim. ”Onko äänenmuodostusta sopivasti?”, ”Kuulayhteistyö?”). Varsinkin, kun kysytään vanhemmilta, jotka ymmärrettävästä syystä ei asioista paljon tiedä.

kokouksetta (?) joku rehtoreista tekee (2-3 tuntia) kyselyehdotuksen, jonka lähettävät tarkistettavaksi musiikinopettajille

4/a. kokous (?):         yläkoulun lehtori tarkistaa kysymykset – tekee muutosehdotukset

4/b. kokous (?):         alakoulun opettajat tarkistavat kysymykset – tekevät muutosehdotukset

5. kokous (?): rehtorit ja apulaisrehtorit – tekevät kokouksen 4/a-b tuloksien pohjalta uuden version. Sitten nousee kysymys, ollaanko demokratian pohjalla, järjestetäänkö uusi kierros, vai käytetään esimiehen valta, ja määrätään, että tämä viimeinen rehtorien asettama kysely on lopullinen, ajattelisivat siitä musopettajat mitä tahansa.

 

Onko väärin ajatella, että kyselyä ollaan tekemässä suurilta osin Pirkko Käräjämäen ehdoilla, joka katsoo kuuden musiikinopettajan mielipidettä tyhjäksi ja päättää itsevaltiaana, että lukiolaisilta ei sitten kysytä mitään. Joka sen koommin perehtymättä musiikkiluokkien toimintaan päättää itse siitä, että esitetäänkö kysely vanhemmille tai oppilaille. (Näin sitten kysytään 3. luokan vanhemmalta, jonka lapsi on käynyt musiikkiluokkia muutaman kuukauden, että ”Onko musiikinteoriaa riittävästi”. Kolmannella luokalla ei opeteta musiikinteoriasta vielä lähestulkoon mitään. Tai: että ”onko lapseni saanut musiikkitunnilta valmiuksia elinikäiseen musiikin harrastamiseen” ja ”valmiuksia tavoitteellista työskentelyä” /kielimuoto on kyselystä/)

Näinkö toimii terve yhteisö?

Vai niin, että pyydetään, että musiikinopettajat tutustuvat tähänastisiin kyselyihin, niiden tuloksiin ja miettivät kysymyksiä itsekseen viikon verran ja sitten istuutuvat ja tekevät kyselyn yhdellä kokouskerralla n. kahden tunnin aikana? Jonka jälkeen rehtorit panevat toimeksi.

Eikö olisi sataa kertaa yksinkertaisempi ja vähemmän voimia ja aikaa vievä tutustua Juriin, suvaita häntä?

Ymmärrän, että kolmen aikaisemman kyselyn sekä oppilaiden ja vanhempien äkäisten mielipideilmaisujen jälkeen pelottaa kaikki kyselyt. Mutta: olisiko ollut syytä kuulla Ritvaa, Anne ja Juria aikaisemmin? He tarjosivat apuaan hyvä hyvyyttään. Oppilaista innostuneina. Onko se nytkään oppilaiden hyväksi, jos emme katso totuutta silmiin?

Jatko: ks. 22.2.2012

2.2.2012

Opettajakollegani X:a tuli klo 14 hätääntyneenä ja minua syyttäen, että Kari otti opettaja X:n puhutteluun hänen sanomistaan, mitä minä olen siteerannut muille kirjoittamassani kirjeessä ja X haukkui minut kovaan ääneen opettaja Y:n kuullen, että hän joutuu vaikeuksiin, kun minä olen kertonut meidän keskustelusta Karille.

Seuraavana päivänä 3.2 kävi ilmi, että kyse ei ollut pojista, vaan sähköpostini tästä lauseesta: ”Viimeksi juttelin X:n kanssa tänään siitä, että jos emme laita kuntoon haku- ja ilmoittautumisasioita, eikä pyri, kuten ennen yli 70-80 oppilasta, niin tulossa on yhä enemmän ja enemmän ongelmia ja valituksia asioista, jotka aikaisemmin eivät olleet koskaan ongelmia. Se tietää, että Te luokanopettajatkin joudutte yhä lujemmille, kunnes musiikkiluokat lakkaavat olemasta ja tunnit katoavat koulultamme.” Kari syytti X:n siitä, että Juri väittää X:n väittäneen, että haku- ja ilmoitusasiat eivät ole kunnossa. ”Enkä minä sellaista väittänyt, Juri!”- sanoi X. Otin esiin kyseisen kirjeen. Olemme lukeneet X:n kanssa kyseisen lauseen ja olemme todenneet, että kyseisen lauseen mukaan Kari syytti X:n tyhjästä, Juri ei ole väittänyt X:n sanoneen, että ilmoittautumiset ovat X:n mielestä huonosti. Silti en tajua, miksi joku voi joutua mistä mielipiteestään tahansa rehtorin haukkumaksi.

Pelottava on olla työpaikassa, jossa törmää jatkuvasti siihen, että jos esittää ongelmia avoimesti, luulee jotain ongelmalliseksi, niin tulee heti syytökset niskaan. Ruminta on mielestäni, että kysymättä asiasta kirjeen kirjoittajalta yhtään mitään, pannaan hänen selkänsä takana kollegat suuttumaan toisilleen syyttä suotta.

 

MUISTIOKSI syytöskokouksesta16.2.2012

Aiheena: eräiden vanhempien kirje

Kari kutsui klo 10 kokoustamaan klo 11 kuraattori Katja Papen kanssa koskien eräiden poikien vanhempien minua koskevia valituksia.

Kysyin, että kun pojilla on ongelma katuihmisistä (vanhuksista), Öjbergin valvojiin, emäntiin, Markukseen, Piaan, kirjastoautoon asti, otettaisiinko heidätkin mukaan tai onko heidät kuultu. Kari vastasi, että nyt on kysymys minusta, siitä, että vanhemmat valittavat minusta.

Pyysin, että Anne Tienhaarakin saisi olla keskustelussa mukana avustajanani, sillä tunti, josta eniten on valittu (kuoro), on yhteinen ja että (monet muut) ongelmatkin ovat Annen kanssa yhteisiä. Toki tiesin, että Anne Tienhaaralla on erittäin kova kielto päällä olla Jurin puolella, mutta ajattelin, että edes nyt, kun kyse on  y h t e i s i s t ä   ongelmista,  t u n n e i s t a. Kari kielsi sen. Olisin halunnut pyytää keskusteluun mukaan Kira Genasta, koulun työsuojeluasiamiestä, mutta häntä en oikein voi pyytää tällaisiin tilaisuuksiin, sillä hän sanoi vielä syksyllä, että Tapio Lehto ja muut ovat sanoneet hänelle, että minun asiani on toisten hoidossa.

klo 11. Kokous Karin huoneessa, läsnä Katja Pape, Kari Nummela ja minä.

Olen kysynyt Katjalta, että sopisiko hänelle, että Anne on mukana. Ennen kun Katja olisi ehtinyt vastata, Kari suuttui ja sanoi, ettenkö sanonut 5 minuuttia sitten, että Anne ei saa tulla mukaan. Joten Anne ei saanut tulla mukaan.

Kari piti puheen, josta kävi ilmi, että hän on jo tiennyt, käynyt keskusteluja, kirjeenvaihtoja vanhempien kanssa, keskusteli jopa poikien kanssa minusta syksystä(!) asti. Puheensa loputtua kysyin Karilta, että ”Kari, miksi Sinä kävit näitä keskusteluja näin pitkään aikaan selkäni takana. Mikset kertonut siitä minulle?” ”Vanhemmat pyysivät, että hän ei kertoisi niistä minulle” – oli vastaus. ”Sopiiko, että kysyn vanhemmilta, että he ovat pyytäneet Karin olla kertomatta asioista minulle.” Kävi ilmi, että vanhemmat eivät olleet sellaista pyytäneet. Eikä Kari osannut selittää, miksi kuulen häneltä ensimmäinen kerta poikien ja vanhempien valituksista vasta nyt, 6 kuukauden mentyä. (Kari on kertonut, että hän on saanut minulta Kira Genasin kautta tiedoksi lähettämäni kirjeet poikien käytöksestä. Minä kun olen sähköpostikiellossa.)"



Vieras

#2721 Re: Ohvon tapaus

12.07.2014 13:03

#2701: - Ohvon tapaus

Mikä se Ohvon tapaus on? Valaiskaa asiaa.

Tuntuu lainvastaiselta, ettei työsuojeluvaltuutettu saa olla mukana kaikissa työntekijän ja työnantajan edustajan välisissä ns. keskusteluissa.  Tämä valtuutettuhan on olemassa nimenomaan työntekijän asioiden hoitaja. Työantajalla on omat edustajansa.

Vaikuttaako näihin musiikkiluokan törkeyksiin jonkun/joidenkuiden esimiehen vap.muurarilistoilla esiiintyminen - puolustajiahan löytyy joka tasolta, ei tarvi pelätä asemansa puolesta?


Vieras

#2722 Pohjalaisesta 2

12.07.2014 20:22

Ns. työpaikkakiusaamista - joka oikeammin on terveydelle haittaa tai vaaraa aiheuttavaa häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua ja/tai työsyrjintää - ei saada ratkaisevasti vähenemään asennekasvatuksella, koska itsekeskeisyys ja oman edun tavoittelu ovat vain kasvamassa. Ainoa keino on se, että lainvastaisesti menetelleet työnantajat ja heidän edustajansa joutuvat vastaamaan oikeudessa lainvastaisuuksistaan ja saavat niistä tuomioita. Avi: pitää lakien mukaan valvoa työntekijöiden etua työnantajan edustajien mielivaltaa vastaan. Työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (ns. valvontalaki) 1 §:n 3 momentin mukaan "Lain tarkoituksena on varmistaa työsuojelua koskevien säännösten noudattaminen sekä parantaa työympäristöä ja työolosuhteita..." Kuitenkin käytännössä AVI toimii työnantajien edustajien armahdusvirastona. Valvontalain 50.1 §:n mukaan "Jos on todennäköisiä perusteita epäillä, että on tehty työsuojeluviranomaisen valvottavana olevassa laissa tai rikoslain (39/1889) 47 luvussa rangaistavaksi säädetty teko, työsuojeluviranomaisen on tehtävä siitä ilmoitus poliisille esitutkintaa varten." Tuosta ehdottomuudesta - on tehtävä siitä ilmoitus - on poikkeuksena vain teon vähäisyys. Jokainen ymmärtää, että teko ei voi olla vähäinen, jos siitä on aiheutunut terveydelle haittaa. Mutta mitä tekevät työsuojelutarkastajat huomatessaan työnantajan edustajan menetelleen lainvastaisesti? He antavat työnantajalle toimintaohjeen ja/tai kehotuksen. Jos työnantaja lakkaa kohtelemasta alaistaan työntekijää lainvastaisesti, tarkastaja armahtaa työnantajan edustajan, vaikka tämä on menetellyt rikoslain 47 luvussa rangaistavaksi säädetyllä tavalla. Tilanne olisi aivan sama, jos ruumiilliseen pahoinpitelyyn, murtovarkauteen, rattijuopumukseen yms. selvästi syyllinen saisi anteeksi rikoksensa, jos edes lupaisi noudattaa jatkossa lakia.

Vieras

#2723 Pohjalaisesta 1

12.07.2014 20:23

Olikohan tässä kesän asiallisin kirjoitus? Mielestäni tosi painavaa asiaa, ilmeisesti kokemuksen syvällä rintaäänellä. Tuo 30 miljardia kuulostaa kyllä jo uskomattomalta; tuplasti terveydenhuoltomenot, puolet valtion budjetista, kuudennes bkt:stä; voiko pitää paikkansa?

Vieras

#2724 Re:

12.07.2014 20:25

#2704: - Kysykää Mikko Savelalta

Jurin tiedotteesta: http://www.adressit.com/a/29345

Ei siinäkään kaikki. Rehtori sai haalittua hoviinsa mainitsemani naisopettajan lisäksi muita luokanopettajia.

- Muuan miespuolinen luokanopettaja piti useille naisopettajille ja myös minulle vuoden kestäneitä mykkäkouluja (tietysti ilman mitään kuulemiskutsuja tai muita rangaistuksia). Hän sai ottaa Kuula-opiston nokkahuilukurssitutkinnosta oppilaita pois vain tehdäkseen kiusaa. Hänelle ei tullut varoitus työhäirinnästä.

- Sama opettaja puuttui Tallinnan matkan aikana musiikinopettajien työhön ja nappasi oppilaat mukaansa shoppailemaan, vaikka heitä odotti kongressin opas voidakseen näyttää Tallinnan vanhan kaupungin, jonka jälkeen olisi voinut myös shoppailla.

- Saman opettajan, ATK-vastaavana opettajana olisi pitänyt uusia musiikkiluokkien kotisivut jo vuosia. Olisi pitänyt laittaa mm. tiedotteita ja näytteitä uusimmista CD-levytyksistä. Se jäi häneltä tekemättä, mutta sen sijaan tänä keväänä koko kotisivu poistettiin, laitettiin sinne aivan uusi sellainen, meidän musiikinopettajien tietämättä. Nyt siellä lukee „päivittänyt 26.3.2012 ja tämän opettajan nimi. Kyseisellä kotisivuilla oli musiikkiluokkien referenssit, mm. kuunneltavat äänitteet, jonka linkin saimme lähettää kenelle tahansa, jotka olisivat olleet kiinnostuneita yhteistyöstä. Se oli avuksi mm. luodaksemme yhteyksiä japanilaisille vieraillemme ja siinä, että saimme viime syksynä kutsun laulamaan Finlandia-taloon kevättalveksi. (Siitä musiikinopettajat jouduimme luopumaan kuudennen luokan luokanopettajan ja rehtorin ynseästä suhtautumisesta johtuen.) Näitä kotisivuja saivat kuunnella itse oppilaat. He saivat niitä kuuntelemalla nauttia omista saavutuksistaan. Miksi heiltä -  oppilailtamme  - piti se evätä???

 

 


Vieras

#2725 Re: Re: Ohvon tapaus

12.07.2014 20:26

#2721: - Re: Ohvon tapaus

Jurin tiedotteesta: http://www.adressit.com/a/29345

 

Ehkä järkyttävintä oppilaiden kannalta oli irtisanomistani edeltävä viimeinen tapahtuma, jolloin oppilaan isä haukkui minut pataluhaksi oppilaiden kuullen. Tästä kerron edellä. Opettajien kokouksista jo kaksi vuotta minut pois pitänyt rehtori ei suostunut isän käytöksestä edes keskustelemaan kanssani. Se oli osa hänen yli puoli vuotta kestänyttä mykkäkouluaan. Hän käännytti minut pois oveltaan, kun menin hakemaan apua. Jotkut kertoivat minulle, että rehtorin mielestä oppilaan isä sattui vain „suutahtamaan”, ei siitä pidä välittää. Miehen käytös oli siis sallittua ja oikein.

Eikä rehtori suostunutkaan tutkimaan tapausta.

Käännyin työsuojeluvaltuutetun puoleen, joka isän ja rehtorin käytöstä koskevan keskustelun päätteeksi kertoi, että joku kollega on tehnyt minusta ilmoituksen hänelle. Se oli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Juttu kuulosti vähintäänkin „tilatulta”. Työsuojeluvaltuutettu ei kuulemma saanut kertoa, kenestä oli kyse eikä liioin, mitä ilmoitus sisälsi. Näin ollen unohdin koko jutun.

Seuraavaksi menin (uuden) koulutoimenjohtajan puheille isän asiassa. Pyysin häneltäkin apua. Kerroin, että eräs isä on uhkaillut minua. Koulutoimenjohtajan kysymykseen vastauksena sanoin, että kysymys on todellakin erään toisen koulun apulaisrehtorin miehestä. Kerroin myös, ettei oma rehtori suostunut auttamaan minua, joten minun on mahdoton mennä pitämään kyseiseen luokkaan tuntia. Koulutoimenjohtaja lupasi antaa seuraavaa päivää varten ohjeita. Ohjeita ei koskaan tullut, mutta suureksi yllätyksekseni hän ilmestyikin henkilöstöpäällikkö mukanaan koulullemme. Rehtori esiintyi aika tiukkana, ja yhdessä tämä kolmikko antoi käteeni kuulemistilaisuuskutsun koskien mahdollista irtisanomistani. Rehtori ei ollut sanonut asiasta mitään edellisenä päivänä, eikä asiasta tiennyt apulaisrehtorimme eivätkä (huom!) muutkaan opettajat. Näin toimittiin, en osaa taaskaan sanoa kauniimmin: kaikkien selän takana.

Tästä taustasta katsoen on hassua, että ktj. Juha-Pekka Lehmus yhtyen alakoulun ja minun kanssa puhumattoman yläkoulun rehtorin tyrkyttämään valheeseen antoi oikeusasiamiehen ymmärtää, että tässä koko ajojahdin takana onkin muka joku linjakysymys, ikään kuin yläkoulu olisi alakouluun väleissä, ikään kuin linjakysymyksistä olisi joskus päästy keskellä tätä ajojahtia keskustelemaan. Lehmuksen väitteessä ei valitettavasti muuta sanoa, se on yksinkertaisesti valhe. (Ks. ylempäna)